VIP CUSTOMER SATISFACTION AND THE CUSTOMERS´ WILLINGNESS TO RECOMMEND THE EVENT : NESTE OIL RALLY FINLAND 2013
Kinnunen, Henri; Paldanius, Kimmo (2014)
Kinnunen, Henri
Paldanius, Kimmo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086874
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka tyytyväisiä Neste Oil Rally Finlandin VIP-asiakkaat olivat tapahtumaan ja kuinka halukkaita he olivat suosittelemaan tapahtumaa muille. Tutkimuksessa selvitettiin myös, kuinka tyytyväisiä asiakkaat olivat VIP-tapahtuman eri osa-alueisiin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin. Tutkimuksen tiedonkeruu suoritettiin Neste Oil Rally Finlandin VIP-alueilla 31.7. – 3.8.2013. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 170 VIP-asiakasta. Tietoa kerättiin useilla VIP-alueilla iPad-tableteilla ja paperisilla kyselylomakkeilla.
Tutkimuksessa vastaajat on ryhmitelty seitsemään eri ryhmään luotettavien tulosten saamiseksi. Vastaajaryhmät olivat: kaikki vastaajat, miehet, naiset, ensikertalaiset, rallifanit, kutsujat sekä kutsutut. Tulosten perusteella VIP-asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä tapahtumaan sekä erittäin halukkaita suosittelemaan VIP-tapahtumaa muille. Tulosten mukaan VIP-asiakkaat olivat tyytyväisimpiä työntekijöiden palveluhalukkuuteen, VIP-alueen siisteyteen sekä työntekijöiden ammattitaitoon koko tapahtuman osalta.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tärkeää tietoa Neste Oil Rally Finlandin järjestäjälle AKK Motorsport Oy:lle tapahtuman jatkokehittämistä varten. Tutkimuksesta selviää ne VIP-tapahtuman osa-alueet, joita VIP-asiakkaat saattavat pitää heikkoutena. VIP-asiakkaiden mielestä puutteita ilmeni WC-tiloissa, VIP-alueen ohjelmassa sekä mahdollisuudesta kommunikoida muiden VIP-vieraiden kanssa, jonka vuoksi niiden kehittäminen tulevaisuudessa tulisi ottaa huomioon.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin. Tutkimuksen tiedonkeruu suoritettiin Neste Oil Rally Finlandin VIP-alueilla 31.7. – 3.8.2013. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 170 VIP-asiakasta. Tietoa kerättiin useilla VIP-alueilla iPad-tableteilla ja paperisilla kyselylomakkeilla.
Tutkimuksessa vastaajat on ryhmitelty seitsemään eri ryhmään luotettavien tulosten saamiseksi. Vastaajaryhmät olivat: kaikki vastaajat, miehet, naiset, ensikertalaiset, rallifanit, kutsujat sekä kutsutut. Tulosten perusteella VIP-asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä tapahtumaan sekä erittäin halukkaita suosittelemaan VIP-tapahtumaa muille. Tulosten mukaan VIP-asiakkaat olivat tyytyväisimpiä työntekijöiden palveluhalukkuuteen, VIP-alueen siisteyteen sekä työntekijöiden ammattitaitoon koko tapahtuman osalta.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tärkeää tietoa Neste Oil Rally Finlandin järjestäjälle AKK Motorsport Oy:lle tapahtuman jatkokehittämistä varten. Tutkimuksesta selviää ne VIP-tapahtuman osa-alueet, joita VIP-asiakkaat saattavat pitää heikkoutena. VIP-asiakkaiden mielestä puutteita ilmeni WC-tiloissa, VIP-alueen ohjelmassa sekä mahdollisuudesta kommunikoida muiden VIP-vieraiden kanssa, jonka vuoksi niiden kehittäminen tulevaisuudessa tulisi ottaa huomioon.