Tapahtumatoimisto Tapaus Oy:n markkinoinnin kehittäminen sosiaalista mediaa ja tapahtumamarkkinointia hyödyntäen
Vanhanen, Camilla (2015)
Vanhanen, Camilla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086840
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Tapahtumatoimisto Tapaus Oy:n markkinointia sosiaalisen median keinoin sekä Tapauksen tapahtumamarkkinointia. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Tapahtumatoimisto Tapaus Oy. Tapaus on B2B-tapahtumien suunnitteluun, tuotantoon ja toteutukseen erikoistunut yritys.
Tarkoituksena oli luoda kehitysehdotuksia sisältävä opas, josta Tapaus hyötyy käytännössä. Opasta voidaan käyttää työkaluna digitaalisen markkinoinnin suunnittelussa, sillä opas antaa ohjeita sosiaalisen median markkinoinnin kanavien käyttöön ja ylläpitoon. Opas toimii myös viitekehyksenä tapahtumamarkkinoinnin ideointiin ja uusien tapahtumamarkkinoinnin keinojen löytämiseen.
Opinnäytetyön tietoperustan viitekehys muodostui tapahtumatoimiston
tapahtuma -ja sosiaalisen median markkinoinnin kehittämisestä. Sen pääkäsitteitä olivat B2B-markkinointi, B2B-markkinointi sosiaalisen median avulla ja tapahtumamarkkinoinnin teoria. Keskeisinä alakäsitteinä B2B-markkinoinnin osuudessa olivat yritysblogin ja muiden sosiaalisten verkostojen esittely ja tarkastelu. Tapahtumamarkkinoinnin alakäsitteitä olivat yritystapahtumat, tapahtumien kohderyhmän valinta sekä tapahtumat yrityksen maineen rakentajana.
Tutkimusmenetelmiä tässä opinnäytetyössä olivat net scouting, kysely ja haastattelu. Net scoutingin avulla etsittiin tietoa siitä, kuinka aktiivisia Tapauksen kilpailijayritykset ovat sosiaalisissa verkostoissa. Kyselyn avulla arvioitiin kuinka kiinnostunutta ja osaavaa Tapauksen henkilökunta on sosiaalisesta mediasta ja mitä kaikkia sosiaalisia verkostoja he käyttävät. Haastateltavina oli sisällöntuottaja suuresta suomalaisesta yrityksestä sekä Tapauksen tuotannon esimies. Tuotannon esimiehen haastattelun avulla kartoitettiin Tapauksen markkinoinnin nykytilaa. Tutkimusmenetelmien avulla kerättyä tietoa hyödynnettiin oppaan luomisessa.
Lopullisena tuotoksena syntyi markkinoinnin kehitysehdotuksia sisältävä opas, jota Tapaus hyödyntää käytännössä. Oppaan kehitysehdotukset ovat joustavia ja käytännönläheisiä, jonka ansiosta niitä voidaan hyödyntää myös jatkokehityksessä. Opasta voidaan kehittää ja jatkaa luomalla markkinoinnin käytännön toteutuksen tueksi aikatauluja sekä suunnitelma Tapauksen henkilökunnan osallistumisesta sosiaalisen median hyödyntämiseen markkinoinnissa sekä tapahtumamarkkinoinnin suunnitteluun.
Tarkoituksena oli luoda kehitysehdotuksia sisältävä opas, josta Tapaus hyötyy käytännössä. Opasta voidaan käyttää työkaluna digitaalisen markkinoinnin suunnittelussa, sillä opas antaa ohjeita sosiaalisen median markkinoinnin kanavien käyttöön ja ylläpitoon. Opas toimii myös viitekehyksenä tapahtumamarkkinoinnin ideointiin ja uusien tapahtumamarkkinoinnin keinojen löytämiseen.
Opinnäytetyön tietoperustan viitekehys muodostui tapahtumatoimiston
tapahtuma -ja sosiaalisen median markkinoinnin kehittämisestä. Sen pääkäsitteitä olivat B2B-markkinointi, B2B-markkinointi sosiaalisen median avulla ja tapahtumamarkkinoinnin teoria. Keskeisinä alakäsitteinä B2B-markkinoinnin osuudessa olivat yritysblogin ja muiden sosiaalisten verkostojen esittely ja tarkastelu. Tapahtumamarkkinoinnin alakäsitteitä olivat yritystapahtumat, tapahtumien kohderyhmän valinta sekä tapahtumat yrityksen maineen rakentajana.
Tutkimusmenetelmiä tässä opinnäytetyössä olivat net scouting, kysely ja haastattelu. Net scoutingin avulla etsittiin tietoa siitä, kuinka aktiivisia Tapauksen kilpailijayritykset ovat sosiaalisissa verkostoissa. Kyselyn avulla arvioitiin kuinka kiinnostunutta ja osaavaa Tapauksen henkilökunta on sosiaalisesta mediasta ja mitä kaikkia sosiaalisia verkostoja he käyttävät. Haastateltavina oli sisällöntuottaja suuresta suomalaisesta yrityksestä sekä Tapauksen tuotannon esimies. Tuotannon esimiehen haastattelun avulla kartoitettiin Tapauksen markkinoinnin nykytilaa. Tutkimusmenetelmien avulla kerättyä tietoa hyödynnettiin oppaan luomisessa.
Lopullisena tuotoksena syntyi markkinoinnin kehitysehdotuksia sisältävä opas, jota Tapaus hyödyntää käytännössä. Oppaan kehitysehdotukset ovat joustavia ja käytännönläheisiä, jonka ansiosta niitä voidaan hyödyntää myös jatkokehityksessä. Opasta voidaan kehittää ja jatkaa luomalla markkinoinnin käytännön toteutuksen tueksi aikatauluja sekä suunnitelma Tapauksen henkilökunnan osallistumisesta sosiaalisen median hyödyntämiseen markkinoinnissa sekä tapahtumamarkkinoinnin suunnitteluun.