Varumärkesutveckling:Crisolteq Oy
Kirkkola, Julius (2015)
Kirkkola, Julius
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076813
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om varumärken och dess utveckling. Arbetet är skrivet som uppdrag åt Crisolteq Oy. Crisolteq:s verksamhet går ut på att erbjuda tjänster inom cirkulär ekonomi i processindustrin.
Teoridelens fokus ligger på varumärken och deras utveckling. Jag går igenom bl.a. hur man namnger ett varumärke, hur man kan välja färger för ett varumärke, exempel och modeller för varumärkeshierarki, varumärkesidentitetsmodeller m.m. Teoridelen följs av en empirisk del. Den empiriska delen har sammanställts från en workshop. Workshopen ägde rum i Crisolteq:s kontor i Reso och innehöll en brainstorming och ett bildspel. Resulatet från workshopen har blivit analyserad och redovisad. Den empiriska delen följs ännu av lite grafiskt material som jag gjort för Crisolteq.
Resultatet från detta examensarbete kommer att anvädas av Crisolteq hur de själva vill. Resultet delen innehåller olika förslag på varumärkeshierarkier för Crisolteq, etiketter för deras produkter och logon tillsammans med en färgkarta med företagets nya färger.
Examensarbeten empiriska del innehåller riktlinjer åt Crisolteqs framtida varumärkesutveckling. This bachelor’s thesis is about branding and brand development. The thesis is written as an assignment for Crisolteq Ltd. Crisolteq Ltd:s provides products and services based on circular economy.
The theory part is mainly about brand development and brand building. I am going through for example the naming part in brand development, how you choose the right colors, examples and models in brand hierarchy, brand identity models etc. The theory part is followed by an empirical part which is compiled from a workshop. The workshop took place in Crisolteqs R&D department in Raisio together with the company’s key personnel and two development engineers. The workshop contained a brainstorming part and a picture-game. The result from the workshop has been analyzed and reported in the end of the empirical part. The empirical part is followed by some graphical elements I have put together for Crisolteq as an result from the workshop.
The result of this thesis will be used by the company as they wish. I have given to them suggestions on different brand hierarchies, etiquettes for their products and logos with a color scheme with new colors for the company.
This thesis contains guidelines for the company and its future brand development.
Teoridelens fokus ligger på varumärken och deras utveckling. Jag går igenom bl.a. hur man namnger ett varumärke, hur man kan välja färger för ett varumärke, exempel och modeller för varumärkeshierarki, varumärkesidentitetsmodeller m.m. Teoridelen följs av en empirisk del. Den empiriska delen har sammanställts från en workshop. Workshopen ägde rum i Crisolteq:s kontor i Reso och innehöll en brainstorming och ett bildspel. Resulatet från workshopen har blivit analyserad och redovisad. Den empiriska delen följs ännu av lite grafiskt material som jag gjort för Crisolteq.
Resultatet från detta examensarbete kommer att anvädas av Crisolteq hur de själva vill. Resultet delen innehåller olika förslag på varumärkeshierarkier för Crisolteq, etiketter för deras produkter och logon tillsammans med en färgkarta med företagets nya färger.
Examensarbeten empiriska del innehåller riktlinjer åt Crisolteqs framtida varumärkesutveckling.
The theory part is mainly about brand development and brand building. I am going through for example the naming part in brand development, how you choose the right colors, examples and models in brand hierarchy, brand identity models etc. The theory part is followed by an empirical part which is compiled from a workshop. The workshop took place in Crisolteqs R&D department in Raisio together with the company’s key personnel and two development engineers. The workshop contained a brainstorming part and a picture-game. The result from the workshop has been analyzed and reported in the end of the empirical part. The empirical part is followed by some graphical elements I have put together for Crisolteq as an result from the workshop.
The result of this thesis will be used by the company as they wish. I have given to them suggestions on different brand hierarchies, etiquettes for their products and logos with a color scheme with new colors for the company.
This thesis contains guidelines for the company and its future brand development.