Elokuva- ja pelimainosjulisteet : vertaileva kuva-analyysi
Ek, Hanne (2015)
Ek, Hanne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076774
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä verrataan keskenään tietyn aihepiirin elokuva- ja pelimainosjulisteita, ja pyritään tutkimaan onko kyseisissä julistetyypeissä eroja. Tutkielmassa lähdetään siitä olettamuksesta, että eroja on olemassa. Tulosten pohjalta on lopuksi konseptoitu kaksi julistetta, elokuva-, sekä pelijuliste.
Metodeina on käytetty ensin sisällön erottelullisia keinoja, pääosin taulukkoerottelua, jolla on etsitty millaisia piirteitä julisteissa esiintyy ja miten paljon, Molemmista julistetyypeistä on myös otettu kaksi julistetta, joita tarkastellaan tarkemmin kuva-analyysin keinoin.
Olettamus, että pelijulisteissa on eroja verrattuna elokuvajulisteisiin vaikuttaa oikeansuuntaiselta. Julisteissa oli samankaltaisuuksia, mutta myös runsaasti eroja. Päähuomiona pelijulisteiden muotoilu vaikuttaisi olevan paljon vapaampaa tai vähemmän vakiintunutta, kuin elokuvilla.
Aihe on mielenkiintoinen, ja kaipaisi lisätutkimusta. Peliala kasvaa kovaa vauhtia valtaväestön mediana, mutta pelien mainoksista ei löydy kovin paljoa tutkimusta, toisin kuin monien muiden medioiden mainoksista. Tutkielma voi hyödyttää sekä mainos-, että pelialan opiskelijoita, sekä jo työkseen näillä aloilla olevia.
Metodeina on käytetty ensin sisällön erottelullisia keinoja, pääosin taulukkoerottelua, jolla on etsitty millaisia piirteitä julisteissa esiintyy ja miten paljon, Molemmista julistetyypeistä on myös otettu kaksi julistetta, joita tarkastellaan tarkemmin kuva-analyysin keinoin.
Olettamus, että pelijulisteissa on eroja verrattuna elokuvajulisteisiin vaikuttaa oikeansuuntaiselta. Julisteissa oli samankaltaisuuksia, mutta myös runsaasti eroja. Päähuomiona pelijulisteiden muotoilu vaikuttaisi olevan paljon vapaampaa tai vähemmän vakiintunutta, kuin elokuvilla.
Aihe on mielenkiintoinen, ja kaipaisi lisätutkimusta. Peliala kasvaa kovaa vauhtia valtaväestön mediana, mutta pelien mainoksista ei löydy kovin paljoa tutkimusta, toisin kuin monien muiden medioiden mainoksista. Tutkielma voi hyödyttää sekä mainos-, että pelialan opiskelijoita, sekä jo työkseen näillä aloilla olevia.