NettiKlaara-hankkeen monitahoarviointi
Nordström, Marjo (2015)
Nordström, Marjo
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076694
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida nuorten sähköistä verkkopalvelua, NettiKlaara-hanketta, avainryhmittäin monitahoarvioinnin menetelmällä. Opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida hankkeelle asetettujen tavoitteiden saavuttamista, hankeprosessin kulkua sekä tuotosta eli Klaaran sähköistä palvelua.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on määritelty sähköiset palvelut ja kuvattu esimerkkien kautta niiden käyttömahdollisuuksista mielenterveystyössä. Hankkeen keskeisinä tavoitteina oli matalan kynnyksen verkkopalvelun luomisen lisäksi mahdollistaa nuorten osallisuus verkkopalvelun kehittämistyössä sekä pitkällä aikavälillä ehkäistä nuorten syrjäytymistä. Opinnäytetyö toteutettiin monitahoarviointina. Arvioinnin toteuttajiksi valittiin hankkeen kannalta tärkeät avainryhmät, joita olivat Klaaran asiakkaina olevat täysi-ikäiset nuoret, verrokkiryhmänä Nuorisovaltuuston jäsenet, ohjausryhmän jäsenet sekä Nuorisoasema Klaaran henkilökunta. Monitahoarviointi toteutettiin käyttäen tutkimusmenetelminä kyselytutkimusta, Learning Café –menetelmää sekä verkkopalvelun pilotointia.
NettiKlaara-hankkeen tavoitteiden arvioinnissa hankkeen todettiin onnistuneen kohderyhmän ja tuotoksen ajankohtaisuudessa, sosiaalipalvelujen tavoitettavuuden tuomisessa nuorten maailmaan sekä nuorten osallisuuden toteutumisessa verkkopalvelun kehittämistyössä. Arvioinnissa korostettiin myös Nuorisoasema Klaaran henkilökunnan asiantuntijuuden ja sitoutuneisuuden merkitystä. Hankeprosessin arvioinnissa keskeisimmäksi ongelmaksi nousi NettiKlaara-hankkeen kireä aikataulu ja siitä aiheutunut kiire hankkeen loppuvaiheessa. Tästä johtuen hankkeen päätavoitetta, sähköisen verkkopalvelun lanseeraamista, ei saavutettu hankeajan sisällä. Ongelmista selvittiin eri sektoreiden yhteistyöllä sekä moniammatillisella työskentelyllä.
NettiKlaara-verkkopalvelun tuotoksen pilotoinnista kerätyistä käyttökokemuksista kävi ilmi, että sähköinen palvelu oli nuorten mielestä käyttökelpoinen. Vaikka nuoret eivät itse palvelua tarvitsisikaan, he olivat valmiita suosittelemaan Klaaran verkkopalvelua apua tarvitseville ystävilleen ja läheisilleen. Monitahoarvioinnin tuloksista muodostettiin niin kutsutut arvolausekkeet, joissa ovat tiivistettyinä arvioinnin tulokset ja kehittämisehdotukset.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on määritelty sähköiset palvelut ja kuvattu esimerkkien kautta niiden käyttömahdollisuuksista mielenterveystyössä. Hankkeen keskeisinä tavoitteina oli matalan kynnyksen verkkopalvelun luomisen lisäksi mahdollistaa nuorten osallisuus verkkopalvelun kehittämistyössä sekä pitkällä aikavälillä ehkäistä nuorten syrjäytymistä. Opinnäytetyö toteutettiin monitahoarviointina. Arvioinnin toteuttajiksi valittiin hankkeen kannalta tärkeät avainryhmät, joita olivat Klaaran asiakkaina olevat täysi-ikäiset nuoret, verrokkiryhmänä Nuorisovaltuuston jäsenet, ohjausryhmän jäsenet sekä Nuorisoasema Klaaran henkilökunta. Monitahoarviointi toteutettiin käyttäen tutkimusmenetelminä kyselytutkimusta, Learning Café –menetelmää sekä verkkopalvelun pilotointia.
NettiKlaara-hankkeen tavoitteiden arvioinnissa hankkeen todettiin onnistuneen kohderyhmän ja tuotoksen ajankohtaisuudessa, sosiaalipalvelujen tavoitettavuuden tuomisessa nuorten maailmaan sekä nuorten osallisuuden toteutumisessa verkkopalvelun kehittämistyössä. Arvioinnissa korostettiin myös Nuorisoasema Klaaran henkilökunnan asiantuntijuuden ja sitoutuneisuuden merkitystä. Hankeprosessin arvioinnissa keskeisimmäksi ongelmaksi nousi NettiKlaara-hankkeen kireä aikataulu ja siitä aiheutunut kiire hankkeen loppuvaiheessa. Tästä johtuen hankkeen päätavoitetta, sähköisen verkkopalvelun lanseeraamista, ei saavutettu hankeajan sisällä. Ongelmista selvittiin eri sektoreiden yhteistyöllä sekä moniammatillisella työskentelyllä.
NettiKlaara-verkkopalvelun tuotoksen pilotoinnista kerätyistä käyttökokemuksista kävi ilmi, että sähköinen palvelu oli nuorten mielestä käyttökelpoinen. Vaikka nuoret eivät itse palvelua tarvitsisikaan, he olivat valmiita suosittelemaan Klaaran verkkopalvelua apua tarvitseville ystävilleen ja läheisilleen. Monitahoarvioinnin tuloksista muodostettiin niin kutsutut arvolausekkeet, joissa ovat tiivistettyinä arvioinnin tulokset ja kehittämisehdotukset.