Supporting Social Development of Three to Six Year Olds Using Fairytale Gym
Guled, Naima; Collard, Hilary (2015)
Guled, Naima
Collard, Hilary
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076671
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli laatia työpajoja, jotka keskittyvät kehittämään 3-5 vuotiaiden monikulttuuristen lasten sosiaalisia taitoja, käyttäen Fairytale Gym menetelmää. Projektin tavoitteena oli vahvistaa kohderyhmän toimimista osana ryhmää keskittymällä ja kehittämällä kahta osa-aluetta: kuuntelutaitoa ja kykyä seurata ohjeita sekä oman vuoron odottamista ja jakamista. Työpajojen jälkeen ryhmän sisäistä dynamiikkaa seurattiin mahdollisten muutosten havannoimiseksi.
Projekti toteutettiin kolmessa osassa; työpajoja edeltävä havainnointi, työpajat sekä työpajojen jälkeen tehdyt havannoinnit. Projekti koostui viidestä työpajasta, jotka olivat räätälöityjä oppimistavoitteiden mukaisesti. Kaksi työpajoista keskittyi kuuntelutaidon ja kyvyn seurata ohjeita. Toiset kaksi työpajaa keskittyi oman vuoron odottamista ja jakamista. Viides työpaja keskittyi osana ryhmää toimimista kokonaisuutena. Suunnittelussa käytettiin sosiaalisen ja fyysisen kehityksen sekä Fairytale Gym teorioiden kirjallisuutta.
Työpajoja edeltävästä havainnoinista selvisi kohderyhmän dynamiikan olevan hajanainen. Työpajojen jälkeen tehtyjen seurannan ja havaintojen perusteella oli kuitenkin havaittavissa selkeä positiivinen muutos ryhmän dynamiikassa. Kohderyhmä oli yhtenäinen. Havaintojen perusteella voidaan todeta työpajojen vaikuttaneen tähän muutokseen.
Projekti toteutettiin kolmessa osassa; työpajoja edeltävä havainnointi, työpajat sekä työpajojen jälkeen tehdyt havannoinnit. Projekti koostui viidestä työpajasta, jotka olivat räätälöityjä oppimistavoitteiden mukaisesti. Kaksi työpajoista keskittyi kuuntelutaidon ja kyvyn seurata ohjeita. Toiset kaksi työpajaa keskittyi oman vuoron odottamista ja jakamista. Viides työpaja keskittyi osana ryhmää toimimista kokonaisuutena. Suunnittelussa käytettiin sosiaalisen ja fyysisen kehityksen sekä Fairytale Gym teorioiden kirjallisuutta.
Työpajoja edeltävästä havainnoinista selvisi kohderyhmän dynamiikan olevan hajanainen. Työpajojen jälkeen tehtyjen seurannan ja havaintojen perusteella oli kuitenkin havaittavissa selkeä positiivinen muutos ryhmän dynamiikassa. Kohderyhmä oli yhtenäinen. Havaintojen perusteella voidaan todeta työpajojen vaikuttaneen tähän muutokseen.