"Se oma tarina on hirveen tärkee, se antaa toivoa sille asiakkaalle" : tutkimus kokemusasiantuntijatoiminnasta Palvelumuotoilulla parempia palveluja riskiryhmille - hankkeessa
Högman, Riikka; Tervo, Sanna-Mari (2015)
Högman, Riikka
Tervo, Sanna-Mari
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076670
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kokemusasiantuntijoiden ja työntekijöiden kokemuksia kokemusasiantuntijatoiminnasta Palvelumuotoilulla parempia palveluja riskiryhmille – hankkeessa Turun kehittämisosiossa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa kokemusasiantuntijatoiminnasta ja sen toimivuudesta hankkeessa. Tutkimustulosten pohjalta hanke saa tarvitsemaansa tietoa kokemusasiantuntijatoiminnasta ja toimintaa on mahdollista kehittää sen perusteella. Tutkimustehtävinä oli selvittää kokemusasiantuntijoiden ja työntekijöiden kokemuksia kokemusasiantuntijatoiminnasta, kokemusasiantuntijoiden roolia suhteessa työntekijöihin sekä tuoda esille myös kehittämisehdotuksia.
Tutkimus oli laadultaan kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin tammi- helmikuun 2015 aikana. Tutkimusaineisto koostui kahdeksasta (8) teemahaastattelusta, haastateltavista neljä toimi kokemusasiantuntijana ja neljä työntekijänä hankkeessa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten perusteella kokemukset kokemusasiantuntijatoiminnasta osoittautuivat myönteisiksi. Kokemusasiantuntijan koettiin olevan tasavertainen työntekijän rinnalla asiakastyössä ja he tunsivat itsensä hyödylliseksi. Kokemusasiantuntijatoiminnalla oli myös voimaannuttava vaikutus. Työntekijät kokivat kokemusasiantuntijoiden antavan heille uusia työkaluja asiakastyöhön. Kokemusasiantuntijoiden ja työntekijöiden mukaan asiakkaat saivat toipumisuskoa ja kokemuksen ymmärryksestä. Merkittävimmiksi kokemusasiantuntijatoiminnan kehittämisalueiksi nousi koulutuksen ja palkkauksen yhtenäistäminen sekä uudenlaisten työtapojen hyväksyminen.
Kokemusasiantuntijatoiminta on suhteellisen uusi ja jopa muodikas toimintatapa Suomessa. Jäädäkseen pysyväksi toimintatavaksi se kuitenkin vaatii vielä valtakunnallisesti selkeämpiä ohjeistuksia ja tiedon lisäämistä. Yhteiskunnassa vallitsevilla arvoilla ja asenteilla on merkittävä vaikutus kokemusasiantuntijatoiminnan vakiintumisessa käytäntöön. Tutkimalla asiakasnäkökulmaa on mahdollista saada lisää tietoa kokemusasiantuntijatoiminnan vaikuttavuudesta.
Tutkimus oli laadultaan kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin tammi- helmikuun 2015 aikana. Tutkimusaineisto koostui kahdeksasta (8) teemahaastattelusta, haastateltavista neljä toimi kokemusasiantuntijana ja neljä työntekijänä hankkeessa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten perusteella kokemukset kokemusasiantuntijatoiminnasta osoittautuivat myönteisiksi. Kokemusasiantuntijan koettiin olevan tasavertainen työntekijän rinnalla asiakastyössä ja he tunsivat itsensä hyödylliseksi. Kokemusasiantuntijatoiminnalla oli myös voimaannuttava vaikutus. Työntekijät kokivat kokemusasiantuntijoiden antavan heille uusia työkaluja asiakastyöhön. Kokemusasiantuntijoiden ja työntekijöiden mukaan asiakkaat saivat toipumisuskoa ja kokemuksen ymmärryksestä. Merkittävimmiksi kokemusasiantuntijatoiminnan kehittämisalueiksi nousi koulutuksen ja palkkauksen yhtenäistäminen sekä uudenlaisten työtapojen hyväksyminen.
Kokemusasiantuntijatoiminta on suhteellisen uusi ja jopa muodikas toimintatapa Suomessa. Jäädäkseen pysyväksi toimintatavaksi se kuitenkin vaatii vielä valtakunnallisesti selkeämpiä ohjeistuksia ja tiedon lisäämistä. Yhteiskunnassa vallitsevilla arvoilla ja asenteilla on merkittävä vaikutus kokemusasiantuntijatoiminnan vakiintumisessa käytäntöön. Tutkimalla asiakasnäkökulmaa on mahdollista saada lisää tietoa kokemusasiantuntijatoiminnan vaikuttavuudesta.