Tutkiva oppiminen Hämeen ammattikorkeakoulun rakennustekniikan koulutusohjelmassa : Toteutuvatko HAMKin koulutusuudistuksen tavoitteet?
Yli-Sarja, Jaana (2015)
Yli-Sarja, Jaana
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076660
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, millä tavoin tutkivan oppimisen periaatteet toteutuvat Hämeen ammattikorkeakoulun rakennustekniikan koulutusohjelmassa. Syksyllä vuonna 2014 opintonsa aloittaneet rakennusinsinööri- ja rakennusmestariopiskelijat opiskelevat HAMKin uuden opiskelustrategian mukaisesti, joka noudattaa pitkälti tutkivan oppimisen periaatteita. Siinä opiskelija tuodaan koulutuksen keskiöön. Tutkivan oppimisen pedagoginen malli nostaa opiskelijan tutkijan rooliin, jolloin opiskelu perustuu opiskelijan oman mielenkiinnon ohjaamaksi tiedon luomiseksi. Tässä teoriassa opiskelijat opiskelevat ryhmissä asettaen itse tutkimusongelmansa; vastauksia etsiessään he luovat erilaisia omia teorioita ja hypoteeseja. Opettajan rooli on ohjaava: opettajan tehtävä ei siis ole antaa suoria vastauksia löydettyihin ongelmiin, vaan ohjata opiskelijoita etsimään itse ratkaisuja. Keskeistä on koko opiskeluprosessin aikainen kehittävä palaute sekä opettajalta että opiskeluryhmältä ja opiskelijan oma itsearviointi. Opiskelijan arvioinnin tulisi olla linjassa asetettujen tavoitteiden ja opetusmenetelmien kanssa ja perustua opiskelijan syvällisen ymmärtämisen arviointiin.
Työn toimeksiantajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulu. Tutkimus oli kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin helmikuussa 2015 sähköpostikyselyllä. Lomakkeeseen vastasi 65 rakennustekniikan koulutusohjelmien opiskelijaa. Aineisto analysoitiin tilastollisesti Webropol-ohjelman avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että uusi opiskelustrategia ja tutkivan oppimisen periaatteet ovat osittain toteutuneet, mutta matkaa HAMKin asettamaan tavoitteeseen on vielä paljon. Opiskelijan rooli opinnoissa on edelleen melko passiivinen, ja opiskelija nähdään enemmän tiedon vastaanottajana kuin uuden tiedon luojana. Opetus on opettajavetoista, vaikkakin opiskelu tapahtuu paljolti ryhmissä. Opiskelijat kokivat, että opettaja arvioi opiskelisjoita, eikä itsearvioinnilla juurikaan ollut sijaa arviointiprosessissa. Lisäksi moduulin päätteeksi saatava arviointi oli ainoa koko oppimisprosessin aikana saatu palaute. Vastauksista esiin nousi myös opiskelijoiden erilaisten lähtökohtien heikko huomioiminen.
Työn toimeksiantajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulu. Tutkimus oli kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin helmikuussa 2015 sähköpostikyselyllä. Lomakkeeseen vastasi 65 rakennustekniikan koulutusohjelmien opiskelijaa. Aineisto analysoitiin tilastollisesti Webropol-ohjelman avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että uusi opiskelustrategia ja tutkivan oppimisen periaatteet ovat osittain toteutuneet, mutta matkaa HAMKin asettamaan tavoitteeseen on vielä paljon. Opiskelijan rooli opinnoissa on edelleen melko passiivinen, ja opiskelija nähdään enemmän tiedon vastaanottajana kuin uuden tiedon luojana. Opetus on opettajavetoista, vaikkakin opiskelu tapahtuu paljolti ryhmissä. Opiskelijat kokivat, että opettaja arvioi opiskelisjoita, eikä itsearvioinnilla juurikaan ollut sijaa arviointiprosessissa. Lisäksi moduulin päätteeksi saatava arviointi oli ainoa koko oppimisprosessin aikana saatu palaute. Vastauksista esiin nousi myös opiskelijoiden erilaisten lähtökohtien heikko huomioiminen.