Opetustiloista oppimisentiloihin : Käyttäjäkeskeinen tilakonsepti Jyväskylän ammattikorkeakoulun oppimistilaan
Järvisalo, Jonna (2015)
Järvisalo, Jonna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076626
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisista tekijöistä korkeakouluopettajat kuvaavat muuntojoustavan ja viihtyvyyttä lisäävän oppimisympäristön muodostuvan ja miten fyysiset tilat tukevat toimintaa. Opinnäytetyön toinen tavoite oli selvittää, miten käyttäjäkeskeinen suunnitteluprosessi voidaan sitoa fyysisen oppimistilan suunnitteluun Jyväskylän ammattikorkeakoulussa.
Tietoperustassa kuvattiin muuttuvan yhteiskunnan haasteet korkeakoulujen toimintaympäristölle ja määriteltiin oppimisympäristöajattelun ja käyttäjäkeskeisen suunnittelun käsitteet. Työ toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, ja lähestymistavoiksi valittiin konstruktiivinen tutkimus ja käyttäjäkeskeinen suunnittelu. Työn tutkimusmenetelmät olivat teemahaastattelu ja käyttäjäpalautteiden kerääminen silmänliikeanalyysi-teknologiaa hyödyntäen. Tuloksena syntyi esitys muuntuvan oppimistilan tilakonseptista toimeksiantajaorganisaatioon.
Opinnäytetyön tulokset ovat opetushenkilöstön näkemyksiä oppimisympäristöajattelusta ja toimintaa tukevasta tilasta. Tilan viihtyvyys ja muunneltavuus nousivat tärkeimmiksi kehittämistarpeiksi. Tulokset vahvistivat ennakko olettamusta, jonka mukaan suurin osa opetuksesta tapahtuu muodollisesti luokkahuoneissa, perinteisiin oppimismalleihin nojautuen. Tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä korkeakoulujen oppimistiloja. Suunniteltu, muuntuvan oppimistilan tilakonsepti on suuntaa antava ja mahdollistaa konsepti-idean mukauttamisen erilaisten oppilaitosten tilatarpeisiin. Tulokset ovat hyödyksi myös kalustetoimittajille ja kalusteiden suunnittelijoille, sillä nykyinen julkistilojen kalustevalikoima on yksipuolinen ja fyysisten tilojen suunnittelu muodollista koulumallia tukevaa.
Tietoperustassa kuvattiin muuttuvan yhteiskunnan haasteet korkeakoulujen toimintaympäristölle ja määriteltiin oppimisympäristöajattelun ja käyttäjäkeskeisen suunnittelun käsitteet. Työ toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, ja lähestymistavoiksi valittiin konstruktiivinen tutkimus ja käyttäjäkeskeinen suunnittelu. Työn tutkimusmenetelmät olivat teemahaastattelu ja käyttäjäpalautteiden kerääminen silmänliikeanalyysi-teknologiaa hyödyntäen. Tuloksena syntyi esitys muuntuvan oppimistilan tilakonseptista toimeksiantajaorganisaatioon.
Opinnäytetyön tulokset ovat opetushenkilöstön näkemyksiä oppimisympäristöajattelusta ja toimintaa tukevasta tilasta. Tilan viihtyvyys ja muunneltavuus nousivat tärkeimmiksi kehittämistarpeiksi. Tulokset vahvistivat ennakko olettamusta, jonka mukaan suurin osa opetuksesta tapahtuu muodollisesti luokkahuoneissa, perinteisiin oppimismalleihin nojautuen. Tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä korkeakoulujen oppimistiloja. Suunniteltu, muuntuvan oppimistilan tilakonsepti on suuntaa antava ja mahdollistaa konsepti-idean mukauttamisen erilaisten oppilaitosten tilatarpeisiin. Tulokset ovat hyödyksi myös kalustetoimittajille ja kalusteiden suunnittelijoille, sillä nykyinen julkistilojen kalustevalikoima on yksipuolinen ja fyysisten tilojen suunnittelu muodollista koulumallia tukevaa.