"Elän. En käy töissä. En käy missään." : nuorten toimeentulotukiasiakkaiden palvelumallin kehittäminen Paimion sosiaalitoimessa
Perämäki, Katri (2015)
Perämäki, Katri
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076570
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisena opinnäytetyönä toteutetun kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää yhdessä Paimion sosiaalitoimiston aikuissosiaalityöntekijöiden kanssa sosiaalitoimen palvelua niin, että se tukisi paremmin nuoria toimeentulotukiasiakkaita. Kehitellyn mallin on tarkoitus palvella nuoria alle 25-vuotiaita toimeentulotukiasiakkaita, joiden ainoa tulo muodostuu toimeen-tulotuesta. Tavoittelimme yhtenäisiä raameja kolmen sosiaalityöntekijän työskentelyyn sekä tavoitteellisuuden ja suunnitelmallisuuden lisääntymistä asiakastyössä.
Kehittämistyö toteutettiin kolmen kehittämisiltapäivän muodossa keskeisten toimijoiden eli kol-men aikuissosiaalityöntekijän ja heidän lähiesimiehensä sosiaali- ja terveysjohtajan kesken. Tärkein kehittämismenetelmämme oli dialoginen keskustelu, jonka tukena käytettiin erilaisia osallisuutta lisääviä tekniikoita sekä aiempaa tutkimus- ja kehittämisaineistoa. Hankkeen puit-teissa annettiin myös kohderyhmän asiakkaille vaikutusmahdollisuus palveluiden kehittämiseen pienimuotoisen haastattelun puitteissa.
Hankkeen lopputuloksena syntyi yhdessä työntekijöiden kanssa kehitelty ohjeistus tulevan työskentelyn pohjaksi. Tärkeimpiä hankkeen myötä tapahtuneita muutoksia työskentelyssä ovat asiakaskohtaamisten määrän ja tapaamisten säännöllisyyden tietoinen lisääminen. Lisäksi al-kukartoitukset ja asiakassuunnitelmat otettiin vakinaiseksi toimintakäytännöksi.
Kehittämistyö toteutettiin kolmen kehittämisiltapäivän muodossa keskeisten toimijoiden eli kol-men aikuissosiaalityöntekijän ja heidän lähiesimiehensä sosiaali- ja terveysjohtajan kesken. Tärkein kehittämismenetelmämme oli dialoginen keskustelu, jonka tukena käytettiin erilaisia osallisuutta lisääviä tekniikoita sekä aiempaa tutkimus- ja kehittämisaineistoa. Hankkeen puit-teissa annettiin myös kohderyhmän asiakkaille vaikutusmahdollisuus palveluiden kehittämiseen pienimuotoisen haastattelun puitteissa.
Hankkeen lopputuloksena syntyi yhdessä työntekijöiden kanssa kehitelty ohjeistus tulevan työskentelyn pohjaksi. Tärkeimpiä hankkeen myötä tapahtuneita muutoksia työskentelyssä ovat asiakaskohtaamisten määrän ja tapaamisten säännöllisyyden tietoinen lisääminen. Lisäksi al-kukartoitukset ja asiakassuunnitelmat otettiin vakinaiseksi toimintakäytännöksi.