Funktionaalisten ja luomuelintarvikkeiden markkinointiviestintää koskevat määräykset Suomessa
Uusitalo, Mari; Korhonen, Heidi (2015)
Uusitalo, Mari
Korhonen, Heidi
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076537
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää funktionaalisten eli terveysvaikutteisten ja luomuelintarvikkeiden markkinointiviestintää koskevat määräykset Suomessa. Lisäksi tavoitteena on tutkia kuinka nämä määräykset vaikuttavat kyseisiä elintarvikkeita markkinoivien yritysten markkinointiviestinnän suunnitteluun ja toteutukseen. Työn toimeksiantajana on Lahden ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestintää ja siihen liittyviä yleisiä säännöksiä, elintarvikkeiden markkinointiviestintää koskevia yleisiä määräyksiä sekä luomu- ja funktionaalisia elintarvikkeita ja niitä koskevia erityisiä määräyksiä.
Työn empiirisessä osuudessa selvitetään, miten määräykset vaikuttavat elintarvikealan yritysten markkinointiviestintäprosesseihin. Tähän käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistot kerättiin sähköpostihaastatteluilla luomu- tai funktionaalisia elintarvikkeita markkinoivien yritysten edustajilta tammi-maaliskuun 2015 aikana. Tutkimuksessa keskityttiin siihen millaisina yritykset kokevat nämä määräykset ja kuinka ne vaikuttavat markkinointiviestinnän suunnitteluun ja toteutukseen.
Tutkimustuloksista selvisi, että yritykset näkevät nämä määräykset pääosin tarpeellisina kuluttajien luottamuksen ja tuoteturvallisuuden vuoksi. Haastattelujen perusteella selvisi myös, ettei funktionaalisten tai luomuelintarvikkeiden markkinointiviestintäprosessi eroa juurikaan tavanomaisen elintarvikkeen kanssa. Tämä perusteltiin usein sillä, että vastuu on jaettu useammalle henkilölle, joilla on vankka osaaminen omalla vastuualueellaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestintää ja siihen liittyviä yleisiä säännöksiä, elintarvikkeiden markkinointiviestintää koskevia yleisiä määräyksiä sekä luomu- ja funktionaalisia elintarvikkeita ja niitä koskevia erityisiä määräyksiä.
Työn empiirisessä osuudessa selvitetään, miten määräykset vaikuttavat elintarvikealan yritysten markkinointiviestintäprosesseihin. Tähän käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistot kerättiin sähköpostihaastatteluilla luomu- tai funktionaalisia elintarvikkeita markkinoivien yritysten edustajilta tammi-maaliskuun 2015 aikana. Tutkimuksessa keskityttiin siihen millaisina yritykset kokevat nämä määräykset ja kuinka ne vaikuttavat markkinointiviestinnän suunnitteluun ja toteutukseen.
Tutkimustuloksista selvisi, että yritykset näkevät nämä määräykset pääosin tarpeellisina kuluttajien luottamuksen ja tuoteturvallisuuden vuoksi. Haastattelujen perusteella selvisi myös, ettei funktionaalisten tai luomuelintarvikkeiden markkinointiviestintäprosessi eroa juurikaan tavanomaisen elintarvikkeen kanssa. Tämä perusteltiin usein sillä, että vastuu on jaettu useammalle henkilölle, joilla on vankka osaaminen omalla vastuualueellaan.