Laatukäsikirja
Vuolteenaho, Janne (2015)
Vuolteenaho, Janne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076523
Tiivistelmä
Rakentamistalouden kiristyvä kilpailutilanne luo yrityksille painetta löytää tapoja menestyä. Samalla rakentamispalveluita hankkivien asiakkaiden tuotetietoisuus kasvaa ja laadulliset
odotukset tiukkenevat. Rakennusalan yritys voi erottua joukosta edukseen tekemällä laadukasta ja moitteetonta työtä.
Insinöörityön tavoitteena oli luoda Prima-rakentajat Oy:lle laatukäsikirja. Laatukäsikirjaan kuvattiin organisaatiorakenne, laatupolitiikka ja johtaminen. Laatukäsikirja toimii osana laadunhallintajärjestelmää. Työn tavoitteena ei ollut koko laadunhallintajärjestelmän kehittäminen.
Laatukäsikirjan tekemisen menetelminä käytettiin kirjallisuuslähteitä, Internetiä ja haastatteluja yrityksen toiminnan selvittämiseksi. Selvitystyön tuloksena insinöörityön raportointiosiossa on kerrottu laadusta yleisesti ja teoriapohjaa työlle. Lopputuotteena tehtiin laatukäsikirja Prima-rakentajat Oy:lle. Laatukäsikirjaan on dokumentoitu yrityksen toiminta, kuvattu organisaatiorakenne ja laatupolitiikka sekä yrityksen toimintatapoja. Laatukäsikirja toimii ylätason dokumenttina ohjaamassa yrityksen toimintaa kohti laadukkaampaa palvelua. Laatukäsikirjaa käytetään yrityksen uusien henkilöiden perehdytyksessä sekä apuna luomassa prima-henkeä työntekijälle ja ohjaten toimintaa Prima-rakentajat Oy:n tapojen mukaisesti.
Insinöörityön tulokset osoittivat, ettei kohdeyrityksessä ollut aiemmin koko toiminnan kattavaa dokumentointia. Yrityksessä on tehty asioita paljon oikein, mutta systemaattisia toimintatapaohjeita ja kunnollisia mittareita toiminnalle ei ollut. Oleellista laadun parantamiselle on johdon sitoutuminen yrityskulttuurin muutokseen. Muutokselle täytyy asettaa tavoitteet ja mitata sen edistymistä. Johdon täytyy luoda edellytykset laadukkaalle toiminnalle ja motivoida henkilökunta toimimaan kohti laadukkaampaa ja menestyksekkäämpää toimintaa. Laatukäsikirjan pohjalta yritys voi halutessaan kehittää laadunhallintajärjestelmää edelleen.
Uskon, että laatukäsikirjalla on suuri merkitys yrityksen laadullisen toiminnan suunnannäyttäjänä.
odotukset tiukkenevat. Rakennusalan yritys voi erottua joukosta edukseen tekemällä laadukasta ja moitteetonta työtä.
Insinöörityön tavoitteena oli luoda Prima-rakentajat Oy:lle laatukäsikirja. Laatukäsikirjaan kuvattiin organisaatiorakenne, laatupolitiikka ja johtaminen. Laatukäsikirja toimii osana laadunhallintajärjestelmää. Työn tavoitteena ei ollut koko laadunhallintajärjestelmän kehittäminen.
Laatukäsikirjan tekemisen menetelminä käytettiin kirjallisuuslähteitä, Internetiä ja haastatteluja yrityksen toiminnan selvittämiseksi. Selvitystyön tuloksena insinöörityön raportointiosiossa on kerrottu laadusta yleisesti ja teoriapohjaa työlle. Lopputuotteena tehtiin laatukäsikirja Prima-rakentajat Oy:lle. Laatukäsikirjaan on dokumentoitu yrityksen toiminta, kuvattu organisaatiorakenne ja laatupolitiikka sekä yrityksen toimintatapoja. Laatukäsikirja toimii ylätason dokumenttina ohjaamassa yrityksen toimintaa kohti laadukkaampaa palvelua. Laatukäsikirjaa käytetään yrityksen uusien henkilöiden perehdytyksessä sekä apuna luomassa prima-henkeä työntekijälle ja ohjaten toimintaa Prima-rakentajat Oy:n tapojen mukaisesti.
Insinöörityön tulokset osoittivat, ettei kohdeyrityksessä ollut aiemmin koko toiminnan kattavaa dokumentointia. Yrityksessä on tehty asioita paljon oikein, mutta systemaattisia toimintatapaohjeita ja kunnollisia mittareita toiminnalle ei ollut. Oleellista laadun parantamiselle on johdon sitoutuminen yrityskulttuurin muutokseen. Muutokselle täytyy asettaa tavoitteet ja mitata sen edistymistä. Johdon täytyy luoda edellytykset laadukkaalle toiminnalle ja motivoida henkilökunta toimimaan kohti laadukkaampaa ja menestyksekkäämpää toimintaa. Laatukäsikirjan pohjalta yritys voi halutessaan kehittää laadunhallintajärjestelmää edelleen.
Uskon, että laatukäsikirjalla on suuri merkitys yrityksen laadullisen toiminnan suunnannäyttäjänä.