Projektimuotoisen opetuksen kehittäminen autenttisessa teollisuusympäristössä
Liikkanen, Jussi (2015)
Liikkanen, Jussi
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076513
Tiivistelmä
Tämän kehityshankkeen tarkoituksena oli selvittää projektimuotoisen opetuksen nykytilaa TKI-projekteissa, ja kehittää projektimuotoista opetusta ja sen integrointia perinteiseen opetukseen Turun ammattikorkeakoulun TYT-tulosalueella kone- ja meritekniikan koulutuksessa.
Tutkimuksessa on ollut tavoitteena tutkia TKI-toiminnassa tapahtuvaa projektimuotoista opetusta ja kehittää sitä toimintatapoja projektimuotoisen ja perinteisen opetusmallin välille.
Tutkimuksessa toteutettiin erilaisia pilottiopintojaksoja projektimuotoisesti, kehitettiin uusia oppimisympäristöjä ja kokeiltiin erilaisia opetusmenetelmiä. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmiä, kyselytutkimus toteutettiin valitulle opiskelijajoukolle strukturoituna sisältäen lisäksi avoimia kysymyksiä.
Keskeisiä taustateorioita ja käsitteitä tälle kehitystyölle ovat olleet Turun ammattikorkeakoulun kehittämä innovaatiopedagogiikka, ongelmalähtöinen oppiminen (PBL) ja yhteisopettajuus.
Esille tutkimuksen aikana nousi projektimuotoisen opetuksen tarve monelta suunnalta. Yrityselämä tarvitsee osaavia tekijöitä, opiskelijat haluavat tehdä mielekkäitä harjoitustöitä ja opettajat pääsevät hyödyntämään substanssiosaamistaan tehokkaasti. Projektimuotoista opetusta on jatkossa helpompaa toteuttaa tehtyjen pilottien pohjalta.
Tutkimuksen tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää kehitettäessä TKI-toiminnan ja opetuksen rajapintaa innovaatiopedagogiikan tavoitteita vastaavaksi. Tulokset ovat hyödynnettävissä koko Turun ammattikorkeakoulun toiminnassa.
Tutkimuksessa on ollut tavoitteena tutkia TKI-toiminnassa tapahtuvaa projektimuotoista opetusta ja kehittää sitä toimintatapoja projektimuotoisen ja perinteisen opetusmallin välille.
Tutkimuksessa toteutettiin erilaisia pilottiopintojaksoja projektimuotoisesti, kehitettiin uusia oppimisympäristöjä ja kokeiltiin erilaisia opetusmenetelmiä. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmiä, kyselytutkimus toteutettiin valitulle opiskelijajoukolle strukturoituna sisältäen lisäksi avoimia kysymyksiä.
Keskeisiä taustateorioita ja käsitteitä tälle kehitystyölle ovat olleet Turun ammattikorkeakoulun kehittämä innovaatiopedagogiikka, ongelmalähtöinen oppiminen (PBL) ja yhteisopettajuus.
Esille tutkimuksen aikana nousi projektimuotoisen opetuksen tarve monelta suunnalta. Yrityselämä tarvitsee osaavia tekijöitä, opiskelijat haluavat tehdä mielekkäitä harjoitustöitä ja opettajat pääsevät hyödyntämään substanssiosaamistaan tehokkaasti. Projektimuotoista opetusta on jatkossa helpompaa toteuttaa tehtyjen pilottien pohjalta.
Tutkimuksen tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää kehitettäessä TKI-toiminnan ja opetuksen rajapintaa innovaatiopedagogiikan tavoitteita vastaavaksi. Tulokset ovat hyödynnettävissä koko Turun ammattikorkeakoulun toiminnassa.