Alive in Concert : Tutkielma karismasta, rohkeudesta ja esiintyvän taiteilijan temperamentista sooloteoksessa Alive in Concert
Kiukaanniemi, Marjo (2015)
Kiukaanniemi, Marjo
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066484
Tiivistelmä
Taiteellis-toiminnallinen opinnäytetyöni on tapaustutkimus sooloteokseni Alive in Concert pohjalta. Tämän teoksen ja samalla työni taiteellisen osuuden ensi-ilta oli 3.11.2011 Helsingissä Tanssiteatteri Hurjaruuthissa, ja se oli tanssia, laulua ja soittoa sisältävä itse koreografioitu ja esitetty näyttämöteos. Alive in Concertissa lavalle tuomieni sisältöjen pohjalta käsittelen opinnäytetyöni kirjallisessa osassa karismaa, rohkeutta ja temperamenttia esiintyvän taiteilijan työssäni. Vaikka kutsun Alive in Concertia sooloteokseksi, olivat lavalla mukana muusikko-äänisuunnittelija Joel Sulva, sekä näyttelijä-muusikko Jere Kolehmainen.
Kirjallisen osuuteni tutkimuskysymykset kuuluvat: Miten temperamenttipiirteitteni tunnistaminen auttaa minua kehittymään esiintyvänä taiteilijana? Mikä tekee karisman? Miten kehitän rohkeutta esiintyjänä? Työni teoreettinen viitekehys löytyy sosiaalipsykologiasta. Pohdin Alive in Concertia tehdessäni eteeni tulleita temperamentin piirteitä sekä introversiota ja erityisherkkyyttä esiintyvän taiteilijan näkökulmasta, sillä ne liittyvät läheisesti omaan kokemukseeni karismasta ja rohkeudesta. Nämä termit ovat nostaneet päätään keskusteluissa viime vuosina, ja niistä kirjoitetut tuoreet kirjat ja artikkelit ovat saaneet julkisuutta mediassa.
Koska tunnen itsekin kuuluvani sekä intovertteihin että erityisherkkiin, tutkin niiden piirteiden hyötyjä ja haittoja taiteellisessa työssä ja esiintymisessä. Peilaan näitä piirteitä myös karisman ja rohkeuden käsitteisiin, joiden tutkimisesta Alive in Concertin työprosessi lähti liikkeelle.
Kirjallisen osuuteni tutkimuskysymykset kuuluvat: Miten temperamenttipiirteitteni tunnistaminen auttaa minua kehittymään esiintyvänä taiteilijana? Mikä tekee karisman? Miten kehitän rohkeutta esiintyjänä? Työni teoreettinen viitekehys löytyy sosiaalipsykologiasta. Pohdin Alive in Concertia tehdessäni eteeni tulleita temperamentin piirteitä sekä introversiota ja erityisherkkyyttä esiintyvän taiteilijan näkökulmasta, sillä ne liittyvät läheisesti omaan kokemukseeni karismasta ja rohkeudesta. Nämä termit ovat nostaneet päätään keskusteluissa viime vuosina, ja niistä kirjoitetut tuoreet kirjat ja artikkelit ovat saaneet julkisuutta mediassa.
Koska tunnen itsekin kuuluvani sekä intovertteihin että erityisherkkiin, tutkin niiden piirteiden hyötyjä ja haittoja taiteellisessa työssä ja esiintymisessä. Peilaan näitä piirteitä myös karisman ja rohkeuden käsitteisiin, joiden tutkimisesta Alive in Concertin työprosessi lähti liikkeelle.