Henkilön valaiseminen tunnelman luomisessa
Matinlauri, Ida-Maria (2015)
Matinlauri, Ida-Maria
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066448
Tiivistelmä
Tässä lopputyössä tutkittiin ihmisen ja valon suhdetta toisiinsa tunnelman luomisen kannalta. Opinnäytetyön pääkysymys on, miten valolla luodaan tunnelma kuvaan jossa on ihminen? Tätä lähdettiin purkamaan valon koostumuksen ja käyttäytymisen kautta. Tutkittiin mitä valo on ja miten se käyttäytyy.
Valon visuaalinen havaitseminen oli työni kannalta keskeinen tarkastelun kohde. Tutkin sitä, miten ihminen näkee ja kokee valon. Selvitin, millä tavoin valon havaitseminen poikkeaa siitä, mitä valo oikeasti on. Näin myös tärkeänä selvittää, millä tavoin tunnelmaa luodessa keinovalolla itse asiassa poiketaan siitä, miltä tilanne luonnollisessa asussaan eli ilman keinovaloa tai toisin sanoen todellisessa valossa näyttäisi.
Valon hallinta antaa eväät tunnelman ilmaisulle. Työssä tutkittiin valon hallinnan kautta miltä ihminen näyttää ja mitä hän ilmaisee eri valotilanteissa. Tutkimuksessa keskityttiin vahvasti kolmipistevalaisemiseen, jonka kautta selvisi, mitkä valokulmat tukevat tiettyjä tunnelmia ihmisen viestinnässä. Kolmipistevalon kautta tehtiin selviä analyyseja tunnelman luomisen prosesseista, ongelmista ja tunnelman säilyttämisestä kohtauksen ajan.
Valon ominaisuuksiin kuuluvat oleellisesti myös värit niiden toisiaan mahdollistavan suhteen kautta, johon paneudutaan läpi tutkimuksen. Työssä tutkittiin värien emotionaalista vaikutusta ihmiseen kuvan tulkitsemisen kautta ja demonstroitiin kyseistä prosessia valokuvien ja eri valotilanteiden avulla. Alatutkimuskysymykseen, miten valo hallitsee ihmistä, löydettiin useita vastauksia. Työssä käytiin läpi sitä, miten kuvassa olevan ihmisen viestimä tunne muuttuu katsojan tulkitsemana toiseksi sen takia, että värin voima hallitsee katsojan tulkintaa kuvasta. Värin voima saa siis ihmisen viestimän tunteen muuttumaan saavuttaessaan katsojan. Johtopäätöksiin valon vallasta päästiin myös valotilanteiden demonstroinnin, luonnonvalokappaleen ja kolmipistevalon eli päävalon, takavalon ja sivuvalon tarkan avaamisen kautta. Näiden avulla tutkittiin milloin valon valta ulottuu todellisuuden ulkopuolelle ja saa ihmisen ilmaisun, olemuksen ja kasvonpiirteet vääristymään.
Valon visuaalinen havaitseminen oli työni kannalta keskeinen tarkastelun kohde. Tutkin sitä, miten ihminen näkee ja kokee valon. Selvitin, millä tavoin valon havaitseminen poikkeaa siitä, mitä valo oikeasti on. Näin myös tärkeänä selvittää, millä tavoin tunnelmaa luodessa keinovalolla itse asiassa poiketaan siitä, miltä tilanne luonnollisessa asussaan eli ilman keinovaloa tai toisin sanoen todellisessa valossa näyttäisi.
Valon hallinta antaa eväät tunnelman ilmaisulle. Työssä tutkittiin valon hallinnan kautta miltä ihminen näyttää ja mitä hän ilmaisee eri valotilanteissa. Tutkimuksessa keskityttiin vahvasti kolmipistevalaisemiseen, jonka kautta selvisi, mitkä valokulmat tukevat tiettyjä tunnelmia ihmisen viestinnässä. Kolmipistevalon kautta tehtiin selviä analyyseja tunnelman luomisen prosesseista, ongelmista ja tunnelman säilyttämisestä kohtauksen ajan.
Valon ominaisuuksiin kuuluvat oleellisesti myös värit niiden toisiaan mahdollistavan suhteen kautta, johon paneudutaan läpi tutkimuksen. Työssä tutkittiin värien emotionaalista vaikutusta ihmiseen kuvan tulkitsemisen kautta ja demonstroitiin kyseistä prosessia valokuvien ja eri valotilanteiden avulla. Alatutkimuskysymykseen, miten valo hallitsee ihmistä, löydettiin useita vastauksia. Työssä käytiin läpi sitä, miten kuvassa olevan ihmisen viestimä tunne muuttuu katsojan tulkitsemana toiseksi sen takia, että värin voima hallitsee katsojan tulkintaa kuvasta. Värin voima saa siis ihmisen viestimän tunteen muuttumaan saavuttaessaan katsojan. Johtopäätöksiin valon vallasta päästiin myös valotilanteiden demonstroinnin, luonnonvalokappaleen ja kolmipistevalon eli päävalon, takavalon ja sivuvalon tarkan avaamisen kautta. Näiden avulla tutkittiin milloin valon valta ulottuu todellisuuden ulkopuolelle ja saa ihmisen ilmaisun, olemuksen ja kasvonpiirteet vääristymään.