Perehdyttäminen päiväkodin vuorohoidossa
Päiviö, Miia (2015)
Päiviö, Miia
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066371
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tehtävänä on luoda perehdyttämisen toimintamalli. Tämän lisäksi kootaan perehdyttämiskansio, joka sisältää tärkeitä asioita esimerkiksi lapsen turvallisuuteen liittyviä kohtia, päivän rutiineista ja eri vuorojen työtehtävistä.
Kehittämishanke on tehty Raision ympärivuorokautiseen päiväkotiin. Päiväkodissa on neljä päiväryhmää sekä kaksi vuorohoitoryhmää, jotka ovat tarvittaessa auki ympärivuorokauden. Kehittämishankkeen työryhmä koostuu vuorohoidon neljästätoista työntekijästä. Kolme lastentarhanopettajaa tekee päivävuoroa ja yhdellätoista lastenhoitajalla on kolmivuorotyö.
Vuorotyö on raskasta työntekijöille ja samalla myös haasteellinen ympäristö lapsille. Työssä tarvitaan asiantuntijuutta ja hyviä ammattitaitoja, jotta voimme taata korkeatasoista päivähoitoa. Perehdyttämisen toimintamalli ja perehdytyskansio ovat tämän vuoksi tärkeitä. Samanlaiset toimintatavat ja rutiinit ovat olennaista lapsen päivähoitopäivässä ajasta ja henkilöstä riippumatta.
Kehittämishanke tehtiin syksystä 2013 kevääseen 2015. Kehittäminen etenee säännöllisillä palavereilla, joissa koko kehittämisryhmä on koolla. Tämän lisäksi etsitään teoriapohjaa perehdyttämisestä, tehdään paritehtävä sekä lisätään avointa vuorovaikutusta.
Kehittämishankkeen aikana kokeilimme kolme kertaa perehdyttämisen toimintamallin ja perehdytyskansion toimivuutta. Kehittämishanke lisäsi työhyvinvointia, tiedonkulkua ja vuorovaikutusta työyhteisössä
Kehittämishanke on tehty Raision ympärivuorokautiseen päiväkotiin. Päiväkodissa on neljä päiväryhmää sekä kaksi vuorohoitoryhmää, jotka ovat tarvittaessa auki ympärivuorokauden. Kehittämishankkeen työryhmä koostuu vuorohoidon neljästätoista työntekijästä. Kolme lastentarhanopettajaa tekee päivävuoroa ja yhdellätoista lastenhoitajalla on kolmivuorotyö.
Vuorotyö on raskasta työntekijöille ja samalla myös haasteellinen ympäristö lapsille. Työssä tarvitaan asiantuntijuutta ja hyviä ammattitaitoja, jotta voimme taata korkeatasoista päivähoitoa. Perehdyttämisen toimintamalli ja perehdytyskansio ovat tämän vuoksi tärkeitä. Samanlaiset toimintatavat ja rutiinit ovat olennaista lapsen päivähoitopäivässä ajasta ja henkilöstä riippumatta.
Kehittämishanke tehtiin syksystä 2013 kevääseen 2015. Kehittäminen etenee säännöllisillä palavereilla, joissa koko kehittämisryhmä on koolla. Tämän lisäksi etsitään teoriapohjaa perehdyttämisestä, tehdään paritehtävä sekä lisätään avointa vuorovaikutusta.
Kehittämishankkeen aikana kokeilimme kolme kertaa perehdyttämisen toimintamallin ja perehdytyskansion toimivuutta. Kehittämishanke lisäsi työhyvinvointia, tiedonkulkua ja vuorovaikutusta työyhteisössä