Tyytyväiset myyjät kaupan voimavarana
Siitonen, Jenni; Ollonen, Nea (2015)
Siitonen, Jenni
Ollonen, Nea
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066365
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli keskisuuren kaupanalan yrityksen huonontunut työil-mapiiri ja -hyvinvointi. Tarkoituksena oli selvittää myyntihenkilöstön kokemuksia työhyvin-voinnista ja työssä jaksamisesta sekä löytää syitä alentuneeseen työilmapiiriin. Yritys X:n henkilöstölle teetetyn työhyvinvointikyselyn avulla selvitettiin niitä seikkoja, jotka ovat vai-kuttaneet positiivisesti ja negatiivisesti henkilöstön hyvinvointiin työpaikalla. Lisäksi opinnäytetyöhön kuuluu teoriaosuus, jossa käydään läpi työhyvinvoinnin eri osa-alueita.
Kysely toteutettiin syksyllä 2014. Se sisälsi monivalintakysymyksiä työhyvinvoinnin eri osa-alueista sekä avoimia kysymyksiä. Kysymysten laatimisessa käytettiin apuna aiheeseen liitty-vää teoriaa. Kyselyyn vastasi 11 henkilöä, joka tarkoittaa noin 60 prosenttia koko yrityksen henkilöstöstä. Avoimiin kysymyksiin ei saatu vastauksia kyselyyn osallistuneilta henkilöiltä. Lisäksi haastateltiin yrityksen luottamusmiestä sekä työsuojeluvaltuutettua. Kyselyn vastausten ja haastatteluiden pohjalta opinnäytetyön laadittiin kehitysehdotuksia yritykselle työhyvinvoinnin parantamiseksi.
Kyselyssä selvisi, että henkilöstön kokemus työhyvinvoinnista tutkittavassa yrityksessä on melko negatiivinen. Erityisesti negatiivisina seikkoina tutkimuksesta nousi esille työpaikan viestintä ja johtaminen. Positiivisina työntekijät pitivät yhteishenkeä ja työterveyshuoltoa. Päivittäisessä työssä näkyviä työhyvinvointia heikentäviä asioita oli motivaation puute, työnkuvan huono määrittely ja työturvallisuuden heikkous. Lähes jokainen kyselyyn vastanneista oli kokenut myös jonkinasteista työuupumusta.
Kehitysideat otettiin kohdeyrityksessä positiivisesti vastaan. Esimiestyöhön ja oikeanlaiseen tiedottamiseen kiinnitetään tulevaisuudessa enemmän huomiota. Myös perehdyttämisessä aiotaan hyödyntää opinnäytetyössä ehdotettuja kehitysideoita.
Kysely toteutettiin syksyllä 2014. Se sisälsi monivalintakysymyksiä työhyvinvoinnin eri osa-alueista sekä avoimia kysymyksiä. Kysymysten laatimisessa käytettiin apuna aiheeseen liitty-vää teoriaa. Kyselyyn vastasi 11 henkilöä, joka tarkoittaa noin 60 prosenttia koko yrityksen henkilöstöstä. Avoimiin kysymyksiin ei saatu vastauksia kyselyyn osallistuneilta henkilöiltä. Lisäksi haastateltiin yrityksen luottamusmiestä sekä työsuojeluvaltuutettua. Kyselyn vastausten ja haastatteluiden pohjalta opinnäytetyön laadittiin kehitysehdotuksia yritykselle työhyvinvoinnin parantamiseksi.
Kyselyssä selvisi, että henkilöstön kokemus työhyvinvoinnista tutkittavassa yrityksessä on melko negatiivinen. Erityisesti negatiivisina seikkoina tutkimuksesta nousi esille työpaikan viestintä ja johtaminen. Positiivisina työntekijät pitivät yhteishenkeä ja työterveyshuoltoa. Päivittäisessä työssä näkyviä työhyvinvointia heikentäviä asioita oli motivaation puute, työnkuvan huono määrittely ja työturvallisuuden heikkous. Lähes jokainen kyselyyn vastanneista oli kokenut myös jonkinasteista työuupumusta.
Kehitysideat otettiin kohdeyrityksessä positiivisesti vastaan. Esimiestyöhön ja oikeanlaiseen tiedottamiseen kiinnitetään tulevaisuudessa enemmän huomiota. Myös perehdyttämisessä aiotaan hyödyntää opinnäytetyössä ehdotettuja kehitysideoita.