Lapsen ja hoitajan välinen vuorovaikutus perhepäivähoidossa
Lehtikankare, Maiju (2015)
Lehtikankare, Maiju
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066358
Tiivistelmä
Kvalitatiivinen tutkimukseni käynnistyi virallisesti syksyllä 2014 ja valmistui keväällä 2015. Toimeksiantajanani toimi yksi Turun kaupungin perhepäivähoidon ohjaajista ja tutkimuksen tavoitteena oli selvittää perhepäivähoitajia haastattelemalla, kuinka lapsen ja hoitajan välinen vuorovaikutus näkyy perhepäivähoidossa. Tarkoituksenani oli tuoda esiin juuri hoitajien näkökulma asiaan. Haastattelemani perhepäivähoitajat työskentelivät kaikki Turun kaupungin palveluksessa ja tutkimukseen valikoitui mukaan seitsemän hoitajaa.
Haastattelut toteutettiin joulukuun 2014 ja tammikuun 2015 aikana yksilöhaastatteluina. Hoitajille toimitettiin haastattelurungot saatekirjeineen hyvissä ajoin ennen haastattelua, jolloin he saivat pohtia vastauksiaan etukäteen. Kaikki haastattelut nauhoitettiin ja myöhemmin litteroitiin sanasta sanaan. Haastattelut pohjautuivat kolmeen pääteemaan, jotka olivat hoitajien näkemykset vuorovaikutuksesta, lapsen ja hoitajan välinen vuorovaikutus perhepäivähoidossa sekä vuorovaikutuksen huomioiminen perhepäivähoitajan koulutuksessa ja perhepäivähoidon ohjaajan toimesta.
Aiempien tutkimusten mukaan perhepäivähoidon vahvuuksiin lukeutuu juuri mahdollisuus hyvään vuorovaikutussuhteeseen lapsen ja hoitajan välillä. Saamieni tutkimustulosten mukaan tämä vahvuustekijä todella näyttäytyy perhepäivähoidon arjessa ja hoitajat ovat hyvin perehtyneet siihen, mistä vuorovaikutus koostuu ja mitä hyvän vuorovaikutussuhteen luomiseen tarvitaan.
Tutkimusraportti tulee toimimaan perhepäivähoidon ohjaajien työvälineenä sekä hoitajien oman työn kehittämisen välineenä. Lisäksi perhepäivähoidossa olevien lasten vanhempia informoitiin tutkimuksesta jo sen alkuvaiheessa ja heitä tiedotettiin myös valmiista tutkimuksesta. Vanhempien informoimisen kautta voidaan sana saada kiertämään sekä tietoisuus perhepäivähoidosta ja sen vahvuuksista saadaan lisääntymään.
Haastattelut toteutettiin joulukuun 2014 ja tammikuun 2015 aikana yksilöhaastatteluina. Hoitajille toimitettiin haastattelurungot saatekirjeineen hyvissä ajoin ennen haastattelua, jolloin he saivat pohtia vastauksiaan etukäteen. Kaikki haastattelut nauhoitettiin ja myöhemmin litteroitiin sanasta sanaan. Haastattelut pohjautuivat kolmeen pääteemaan, jotka olivat hoitajien näkemykset vuorovaikutuksesta, lapsen ja hoitajan välinen vuorovaikutus perhepäivähoidossa sekä vuorovaikutuksen huomioiminen perhepäivähoitajan koulutuksessa ja perhepäivähoidon ohjaajan toimesta.
Aiempien tutkimusten mukaan perhepäivähoidon vahvuuksiin lukeutuu juuri mahdollisuus hyvään vuorovaikutussuhteeseen lapsen ja hoitajan välillä. Saamieni tutkimustulosten mukaan tämä vahvuustekijä todella näyttäytyy perhepäivähoidon arjessa ja hoitajat ovat hyvin perehtyneet siihen, mistä vuorovaikutus koostuu ja mitä hyvän vuorovaikutussuhteen luomiseen tarvitaan.
Tutkimusraportti tulee toimimaan perhepäivähoidon ohjaajien työvälineenä sekä hoitajien oman työn kehittämisen välineenä. Lisäksi perhepäivähoidossa olevien lasten vanhempia informoitiin tutkimuksesta jo sen alkuvaiheessa ja heitä tiedotettiin myös valmiista tutkimuksesta. Vanhempien informoimisen kautta voidaan sana saada kiertämään sekä tietoisuus perhepäivähoidosta ja sen vahvuuksista saadaan lisääntymään.