Asiakasnäkökulma Säästöpankkien Oman talouden tuokio -työkalun hyödyntämiseen : case: Helmi Säästöpankki
Rikkola, Anna (2015)
Rikkola, Anna
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066346
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Säästöpankkien Oman talouden tuokion toimivuutta asiakkaiden näkökulmasta. Oman talouden tuokio on erillinen taloudenhallintasovellus, jonka avulla käydään läpi asiakkaan tulevaisuus, taloustilanne, tavoitteet sekä niihin soveltuvat ratkaisut. Opinnäytetyö on rajattu käsittelemään niitä Helmi Säästöpankin asiakkaita, joille Oman talouden tuokio on tallennettu marras- tai joulukuussa 2014.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, kuinka toimivana työkaluna pankin asiakkaat Oman talouden tuokiota pitävät. Tutkimuksen tarkoituksena on lisäksi selvittää, onko erilaisissa neuvotteluissa olleiden asiakkaiden mielipiteissä eroja. Työn alaongelmina tutkitaan myös, auttoiko Oman talouden tuokio asiakkaita hahmottamaan oman taloustilanteen ja olivatko sen pohjalta tarjotut ratkaisut asiakkaiden mielestä sopivia. Kaikkia tutkimusongelmia tutkitaan henkilöasiakkaan näkökulmasta.
Työ on jaettu teoriaosuuteen ja empiiriseen osuuteen. Teoriaosan ensimmäisessä luvussa tarkastellaan finanssialan palveluntarjoajia, palveluita sekä asiakkaita finanssialalla. Teoriaosuuden toisessa luvussa perehdytään puolestaan oman talouden hallintaan ja sen keskeisiin osa-alueisiin.
Työn empiriaosuus perustuu case-yritys Helmi Säästöpankille tehtyyn kvantitatiiviseen tutkimukseen. Tutkimus suoritettiin helmikuussa 2015, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Empiriaosuuden alussa esitellään taloudenhallintasovellus Oman talouden tuokio, minkä jälkeen analysoidaan asiakkaiden mielipiteet vaihe vaiheelta ohjelman eri osioista.
Opinnäytetyön tuloksena löydettiin Oman talouden tuokion vahvoja puolia sekä myös joitakin kehityskohtia, joiden pohjalta muodostettiin kehitysehdotuksia. Opinnäytetyön tuloksia sekä osaa tekstistä ja kuvista ei yrityksen pyynnöstä julkaista.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, kuinka toimivana työkaluna pankin asiakkaat Oman talouden tuokiota pitävät. Tutkimuksen tarkoituksena on lisäksi selvittää, onko erilaisissa neuvotteluissa olleiden asiakkaiden mielipiteissä eroja. Työn alaongelmina tutkitaan myös, auttoiko Oman talouden tuokio asiakkaita hahmottamaan oman taloustilanteen ja olivatko sen pohjalta tarjotut ratkaisut asiakkaiden mielestä sopivia. Kaikkia tutkimusongelmia tutkitaan henkilöasiakkaan näkökulmasta.
Työ on jaettu teoriaosuuteen ja empiiriseen osuuteen. Teoriaosan ensimmäisessä luvussa tarkastellaan finanssialan palveluntarjoajia, palveluita sekä asiakkaita finanssialalla. Teoriaosuuden toisessa luvussa perehdytään puolestaan oman talouden hallintaan ja sen keskeisiin osa-alueisiin.
Työn empiriaosuus perustuu case-yritys Helmi Säästöpankille tehtyyn kvantitatiiviseen tutkimukseen. Tutkimus suoritettiin helmikuussa 2015, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Empiriaosuuden alussa esitellään taloudenhallintasovellus Oman talouden tuokio, minkä jälkeen analysoidaan asiakkaiden mielipiteet vaihe vaiheelta ohjelman eri osioista.
Opinnäytetyön tuloksena löydettiin Oman talouden tuokion vahvoja puolia sekä myös joitakin kehityskohtia, joiden pohjalta muodostettiin kehitysehdotuksia. Opinnäytetyön tuloksia sekä osaa tekstistä ja kuvista ei yrityksen pyynnöstä julkaista.