Potilaspalautteen antaminen tabletilla Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä
Niskakoski, Atte (2015)
Niskakoski, Atte
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066316
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää uudenlaisen palauteratkaisun, tablettipohjaisen palautteen, toimivuutta Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä toteutetussa pilottikokeilussa.
Aihetta käsiteltiin sekä hoitohenkilökunnan että potilaiden näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, miten sekä henkilökunta että potilaat kokivat laitteen käytön, miten tämän järjestelmän käyttäminen vaikutti hoitajien työaikaan ja miten tabletti toimi tällaisessa ympäristössä. Palautejärjestelmän oli toteuttanut Tapin Solutions Oy sekä fyysisen laitteen tarjosi toimeksiantaja Fujitsu Finland Oy.
Valitut tutkimusmenetelmät olivat päiväkirurgian AD3-osaston hoitohenkilökunnalle suunniteltu sähköinen kyselylomake sekä kuvantamisen T2-röntgenin potilaille suunniteltu haastattelu yhdistettynä toteutettuun käyttäjätestaukseen. Lisäksi avustavana materiaalina käytettiin kolmannen vuosikurssin tietotekniikan insinööriopiskelijoiden raporttia samasta aiheesta.
Teoriaosuus koostuu potilaslainsäädännön roolista potilaspalautteissa, erilaisista palautekanavista ja palauteprosessista sekä hyvän käytettävyyden perusteista ja siihen kuuluvista suunnitteluperiaatteista ja testausmenetelmistä.
Tabletin käytössä havaittiin useita ongelmia käytettävyydessä. Hoitohenkilökunta huomasi ongelmia eettisissä kysymyksissä ja laitteen teknisessä toimivuudessa. Haastatellut potilaat huomasivat ongelmia palauteratkaisun käytettävyydessä.
Havaitut ongelmat sekä käsiteltiin että niille tarjottiin mahdollisia ratkaisuja. Opinnäytetyö tarjoaa pohjan palautejärjestelmän jatkokehitykselle sekä palauteratkaisun toteuttajalle Tapin Solutions Oy:lle että tabletin tarjoavalle Fujitsu Finland Oy:lle.
Aihetta käsiteltiin sekä hoitohenkilökunnan että potilaiden näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, miten sekä henkilökunta että potilaat kokivat laitteen käytön, miten tämän järjestelmän käyttäminen vaikutti hoitajien työaikaan ja miten tabletti toimi tällaisessa ympäristössä. Palautejärjestelmän oli toteuttanut Tapin Solutions Oy sekä fyysisen laitteen tarjosi toimeksiantaja Fujitsu Finland Oy.
Valitut tutkimusmenetelmät olivat päiväkirurgian AD3-osaston hoitohenkilökunnalle suunniteltu sähköinen kyselylomake sekä kuvantamisen T2-röntgenin potilaille suunniteltu haastattelu yhdistettynä toteutettuun käyttäjätestaukseen. Lisäksi avustavana materiaalina käytettiin kolmannen vuosikurssin tietotekniikan insinööriopiskelijoiden raporttia samasta aiheesta.
Teoriaosuus koostuu potilaslainsäädännön roolista potilaspalautteissa, erilaisista palautekanavista ja palauteprosessista sekä hyvän käytettävyyden perusteista ja siihen kuuluvista suunnitteluperiaatteista ja testausmenetelmistä.
Tabletin käytössä havaittiin useita ongelmia käytettävyydessä. Hoitohenkilökunta huomasi ongelmia eettisissä kysymyksissä ja laitteen teknisessä toimivuudessa. Haastatellut potilaat huomasivat ongelmia palauteratkaisun käytettävyydessä.
Havaitut ongelmat sekä käsiteltiin että niille tarjottiin mahdollisia ratkaisuja. Opinnäytetyö tarjoaa pohjan palautejärjestelmän jatkokehitykselle sekä palauteratkaisun toteuttajalle Tapin Solutions Oy:lle että tabletin tarjoavalle Fujitsu Finland Oy:lle.