Pelin kenttäsuunnittelu
Laivo, Ilari (2015)
Laivo, Ilari
Turun ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066278
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on käyttää ilmaisohjelmia luonnollisen näköisen kentän mallintamiseen. Referenssikohteena on Turun asutusalueen, Jyrkkälän vieressä sijaitseva mäki nimeltä Pahaniemi. Kohteen monimuotoinen luonto soveltui kokonsa puolesta hyvin tavoitteiden toteuttamiseen.
Kenttää luotiin kuvaamalla aluksi referenssikohdetta. Samalla kuvattiin myös kohteesta käytettyjen mallien tekstuureita. Seuraavaksi kuvat viimeisteltiin tekstuureiksi GIMP - kuvankäsittelyohjelmalla. Projektin aikana käytössä olivat diffuse-, normal- ja specular-tekstuurit. Näiden lisäksi kentän maasto luotiin heightmap – tekstuurin pohjalta. Tämä toteutettiin referenssikohteen maastokartan mukaan.
Kentän objektit luotiin Blender – mallinnussovelluksella. Näihin kuuluivat referenssikohteen aluskasvillisuutta, puita ja kiviä. Mallinnukset toteutettiin modulaarisesti, jossa pienemmistä yksityiskohdista luodaan johdonmukaisella toistolla suurempia kokonaisuuksia. Tällä tavoitteena on vähentää piirtokutsujen ja muistin käytön määrää, joka on hyvin tärkeää kenttäsuunnittelussa, kun kyseessä on monipuolisesta luonnon renderöinnistä reaaliajassa.
Lopuksi luodut objektit sijoitetaan kenttään Cryengineen luodulla kenttäeditorilla opinnäytetyön onnistumisen tarkkailua varten. Maaston muotoileminen uskottavalla tavalla vaatii harkintaa pelikentälle luotujen objektien mukaisesti.
Projekti tarjosi kattavan tietopohjan pelin kenttäsuunnittelusta ja mallintamisesta. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään indiepelin kehittämisessä ja kasataan portfoliota mahdollisia työtilaisuuksia varten.
Kenttää luotiin kuvaamalla aluksi referenssikohdetta. Samalla kuvattiin myös kohteesta käytettyjen mallien tekstuureita. Seuraavaksi kuvat viimeisteltiin tekstuureiksi GIMP - kuvankäsittelyohjelmalla. Projektin aikana käytössä olivat diffuse-, normal- ja specular-tekstuurit. Näiden lisäksi kentän maasto luotiin heightmap – tekstuurin pohjalta. Tämä toteutettiin referenssikohteen maastokartan mukaan.
Kentän objektit luotiin Blender – mallinnussovelluksella. Näihin kuuluivat referenssikohteen aluskasvillisuutta, puita ja kiviä. Mallinnukset toteutettiin modulaarisesti, jossa pienemmistä yksityiskohdista luodaan johdonmukaisella toistolla suurempia kokonaisuuksia. Tällä tavoitteena on vähentää piirtokutsujen ja muistin käytön määrää, joka on hyvin tärkeää kenttäsuunnittelussa, kun kyseessä on monipuolisesta luonnon renderöinnistä reaaliajassa.
Lopuksi luodut objektit sijoitetaan kenttään Cryengineen luodulla kenttäeditorilla opinnäytetyön onnistumisen tarkkailua varten. Maaston muotoileminen uskottavalla tavalla vaatii harkintaa pelikentälle luotujen objektien mukaisesti.
Projekti tarjosi kattavan tietopohjan pelin kenttäsuunnittelusta ja mallintamisesta. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään indiepelin kehittämisessä ja kasataan portfoliota mahdollisia työtilaisuuksia varten.