Lasten harrastevoimistelun liikuntataitojen kehittämishanke- Vantaan Voimisteluseura ry
Haverinen, Emmi (2015)
Haverinen, Emmi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066225
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli edistää Vantaan Voimisteluseuran lasten harrastevoimistelun laatua ja yhtenäistää harrastevoimistelun tuntisisältöjä suhteessa sekä seuran harrasteryhmiin, että kilpapuolen ryhmiin. Työn tarkoituksena oli luoda seuran käyttöön Lasten harrasteliikunnan materiaalit -opas. Opas sisältää harrasteryhmien kausisuunnitelmia, liikepankin sekä lasten fyysis-motorisia taitoja kehittävän leikkikirjan.
Opinnäyteprojekti alkoi kesällä 2014. Ensimmäisenä rajattiin työn aihe sekä valittiin produktion kohderyhmä. Päädyttiin tekemään lasten harrastevoimistelun liikuntataitojen oppi-mista edistävä työ, jonka kohderyhmänä ovat erityisesti Vantaan Voimisteluseuran ohjaajat, joilla ei ole vielä paljon ohjauskokemusta tai -koulutusta. Tämän jälkeen alkoi aihee-seen perehtyminen, produktiosan työstäminen, sen testaaminen käytännössä sekä teoria-osuuden kirjoittaminen. Syksyllä 2014 järjestettiin seuran sisäinen lasten ohjaajien koulutus, jossa käytiin läpi oppaan sisältöä sekä liikunnanohjauksen perusteita. Ensimmäiset kausisuunnitelmat otettiin käyttöön jo elokuussa 2014 ja kauden päätyttyä joulukuussa 2014, kerättiin näistä palaute, joka huomioitiin lopullisten kausisuunnitelmien teossa.
Tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi Vantaan Voimisteluseuran Lasten harrasteliikunnan materiaalit -opas. Opas sisältää kolme eri osioita. Ensimmäinen osa kattaa kaikkien har-rastevoimisteluryhmien kausisuunnitelmat. Kausisuunnitelmat pohjautuvat produktion toiseen osaan, joka on seuran harrastevoimistelun yhtenäinen liikepankki. Liikepankki sisäl-tää ikäkausikohtaisesti suunniteltujen taito-osien listan. Viimeinen osa opasta on lasten leikkikirja. Leikkikirjan tarkoituksena on antaa ohjaajille ideoita erilaisista lasten leikeistä, monipuolisesta liikkumisesta ja kuvata mitä leikit lapsissa kehittävät.
Opinnäytetyöprosessin tuloksena syntynyttä opasta voi käyttää sellaisenaan tai soveltaa voimistelun lajitaitojen harjoittamiseen sekä monipuolisen lasten liikunnan ohjaamiseen. Ohjaajan tulee huomioida oppijaa motivoiva tuntisuunnittelu, tunnin sisältö sekä ohjattavien yksilöllisyys.
Opinnäyteprojekti alkoi kesällä 2014. Ensimmäisenä rajattiin työn aihe sekä valittiin produktion kohderyhmä. Päädyttiin tekemään lasten harrastevoimistelun liikuntataitojen oppi-mista edistävä työ, jonka kohderyhmänä ovat erityisesti Vantaan Voimisteluseuran ohjaajat, joilla ei ole vielä paljon ohjauskokemusta tai -koulutusta. Tämän jälkeen alkoi aihee-seen perehtyminen, produktiosan työstäminen, sen testaaminen käytännössä sekä teoria-osuuden kirjoittaminen. Syksyllä 2014 järjestettiin seuran sisäinen lasten ohjaajien koulutus, jossa käytiin läpi oppaan sisältöä sekä liikunnanohjauksen perusteita. Ensimmäiset kausisuunnitelmat otettiin käyttöön jo elokuussa 2014 ja kauden päätyttyä joulukuussa 2014, kerättiin näistä palaute, joka huomioitiin lopullisten kausisuunnitelmien teossa.
Tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi Vantaan Voimisteluseuran Lasten harrasteliikunnan materiaalit -opas. Opas sisältää kolme eri osioita. Ensimmäinen osa kattaa kaikkien har-rastevoimisteluryhmien kausisuunnitelmat. Kausisuunnitelmat pohjautuvat produktion toiseen osaan, joka on seuran harrastevoimistelun yhtenäinen liikepankki. Liikepankki sisäl-tää ikäkausikohtaisesti suunniteltujen taito-osien listan. Viimeinen osa opasta on lasten leikkikirja. Leikkikirjan tarkoituksena on antaa ohjaajille ideoita erilaisista lasten leikeistä, monipuolisesta liikkumisesta ja kuvata mitä leikit lapsissa kehittävät.
Opinnäytetyöprosessin tuloksena syntynyttä opasta voi käyttää sellaisenaan tai soveltaa voimistelun lajitaitojen harjoittamiseen sekä monipuolisen lasten liikunnan ohjaamiseen. Ohjaajan tulee huomioida oppijaa motivoiva tuntisuunnittelu, tunnin sisältö sekä ohjattavien yksilöllisyys.