Kainuun ammattiopiston logistiikka-alan opetustilojen suunnittelu
Huttunen, Pekka (2015)
Huttunen, Pekka
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066221
Tiivistelmä
Kajaanin kaupunki rakentaa uuden kiinteistön, jonka käyttäjäksi tulee Kainuun ammattiopiston logistiikka-ala. Logistiikkahallin suunnittelussa on ollut mukana rakentajan ja käyttäjän edustajien lisäksi arkkitehtisuunnittelu, rakennesuunnittelu, liikennesuunnittelu sekä maankäyttö ja kaavoitus. Tämän insinöörityön tarkoituksena on ollut vaikuttaa käyttäjän kannalta tärkeisiin asioihin suunnit-teluvaiheessa. Tämän työn tekijä on ollut suunnitteluryhmässä käyttäjän edustajana.
Suunnittelukokousten ja hankesuunnitelman pohjalta arkkitehtitoimisto laati pohjapiirroksen ja julkisivujen kuvaukset AutoCAD 2D-mallisena. Korjaamoon ja pesuhalliin otettiin mallia vastaavanlaisesta Jyväskylän aikuisopiston Lievestuoreen uudisrakennuksesta. Terminaali suunniteltiin ne-liön malliseksi, ja siihen lisättiin tilava ulkolaituri. Korjaamoa ja terminaalia pienentämällä saatiin järjestettyä opiskelijoille oleskelutilat alakertaan. Yläkerran monitoimitila on lähinnä opettajien käyttöön, ja sieltä on hyvä näkyvyys sekä korjaamoon että terminaaliin.
Logistiikkahallista ja hallin seinistä luotiin 3D-mallit SolidWorks-ohjelmalla. Kolmeulotteisesta mallista on helpompi hahmottaa tiloja ja vaikuttaa suunnittelun lopputulokseen. Seinien 3D-malli tuotiin Quest-simulointiohjelmaan, jossa tutkittiin tilojen toimivuutta virtuaalisesti lisäämällä sinne opiskelijat ja tarvittavat laitteet.
Terminaalin, korjaamon ja pesuhallin tilat ovat riittävät opetuskäyttöön, mutta opiskelijoiden oleskelutiloissa ja yläkerran monitoimitilassa olisi saanut olla enemmän tilaa. Logistiikkahallin 3D-mallia ja simuloinnin tuloksia voidaan käyttää tulevan toiminnan suunnittelun apuna. Tiloihin voidaan perehdyttää opettajia ja opiskelijoita jo ennen hallin valmistumista.
Quest-ohjelmalla toteutetun simuloinnin tuloksia on mahdollista käydä katsomassa Kajaanin ammattikorkeakoulun tiloissa. Simuloinnin avulla nähdään, kuinka monta luokkaa hallin alueella voi työskennellä turvallisesti. Simuloinnista on tehty erillisenä projektina filmi, joka liitettäneen Kainuun ammattiopiston sivuille esittelemään logistiikan opetusta. Tässä työssä otettiin myös kantaa alueen liikennöintiin ja rakennusvaiheessa olevaan harjoittelualueeseen.
Suunnittelukokousten ja hankesuunnitelman pohjalta arkkitehtitoimisto laati pohjapiirroksen ja julkisivujen kuvaukset AutoCAD 2D-mallisena. Korjaamoon ja pesuhalliin otettiin mallia vastaavanlaisesta Jyväskylän aikuisopiston Lievestuoreen uudisrakennuksesta. Terminaali suunniteltiin ne-liön malliseksi, ja siihen lisättiin tilava ulkolaituri. Korjaamoa ja terminaalia pienentämällä saatiin järjestettyä opiskelijoille oleskelutilat alakertaan. Yläkerran monitoimitila on lähinnä opettajien käyttöön, ja sieltä on hyvä näkyvyys sekä korjaamoon että terminaaliin.
Logistiikkahallista ja hallin seinistä luotiin 3D-mallit SolidWorks-ohjelmalla. Kolmeulotteisesta mallista on helpompi hahmottaa tiloja ja vaikuttaa suunnittelun lopputulokseen. Seinien 3D-malli tuotiin Quest-simulointiohjelmaan, jossa tutkittiin tilojen toimivuutta virtuaalisesti lisäämällä sinne opiskelijat ja tarvittavat laitteet.
Terminaalin, korjaamon ja pesuhallin tilat ovat riittävät opetuskäyttöön, mutta opiskelijoiden oleskelutiloissa ja yläkerran monitoimitilassa olisi saanut olla enemmän tilaa. Logistiikkahallin 3D-mallia ja simuloinnin tuloksia voidaan käyttää tulevan toiminnan suunnittelun apuna. Tiloihin voidaan perehdyttää opettajia ja opiskelijoita jo ennen hallin valmistumista.
Quest-ohjelmalla toteutetun simuloinnin tuloksia on mahdollista käydä katsomassa Kajaanin ammattikorkeakoulun tiloissa. Simuloinnin avulla nähdään, kuinka monta luokkaa hallin alueella voi työskennellä turvallisesti. Simuloinnista on tehty erillisenä projektina filmi, joka liitettäneen Kainuun ammattiopiston sivuille esittelemään logistiikan opetusta. Tässä työssä otettiin myös kantaa alueen liikennöintiin ja rakennusvaiheessa olevaan harjoittelualueeseen.