Liikunnan merkitys alakouluikäisen psykososiaaliseen hyvinvointiin : Opetustapahtuma 6.luokkalaisille
Finnilä, Henna; Iso-Koivisto, Noora (2014)
Finnilä, Henna
Iso-Koivisto, Noora
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056164
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten terveyttä uhkaavia tekijöitä ovat mielenterveysongelmat ja sosiaalisen kehityksen häiriintyminen. Näiden terveyttä uhkaavien tekijöiden lisääntyminen näkyy myös mielenterveyspalvelujen käytön lisääntymisenä Suomessa. Liikunnan lisäämiseen kannattaa panostaa, koska sillä on myönteisiä vaikutuksia sekä fyysiseen että psyykkiseen terveyteen.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli pitää kuudennen luokan oppilaille opetustapahtuma, jonka avulla pyrimme lisäämään heidän tietoutta liikunnan positiivisista vaikutuksista ja sen merkityksestä hyvinvointiin, sekä pyrkiä motivoimaan koululaisia liikkumaan enemmän. Tavoitteenamme on edistää oppilaiden ja heidän perheidensä terveellisiä elintapoja, motivoida liikuntaan, vaikuttaa asenteisiin ja siten myös parantaa oppilaiden psyykkistä hyvää oloa, sekä kehittää sosiaalisia suhteita. Opinnäytetyössä tarkastelemme myös, miten terveydenhoitaja voi edistää oppilaiden liikunnallisuutta ja näin ehkäistä koululaisten psyykkisiä tai sosiaalisia ongelmia. Tavoitteena oli oman ammattitaidon kehittyminen ja tiedon saaminen tulevaisuuden työskentelyä varten sekä oppia edistämään ja tukemaan oppilaiden liikunnallisuutta sekä psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia.
Yhteistyösopimus on allekirjoitettu Seinäjoella Törnävän alakoulun kanssa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Järjestimme kuudesluokkalaisille 45 minuutin liikuntatapahtuman ja opetustuokion. Kuudennen luokan oppilailta ja opettajilta saadun palautteen perusteella selvisi, että oppilaat ja opettajat pitivät järjestämästämme opetustapahtumasta. Opetustapahtuma oli ollut opettavainen ja hyödyllinen. Lisäksi yli puolet vastaajista kertoi saaneensa uusia vinkkejä liikuntamahdollisuuksista.
Terveydenhoitajan rooli lasten terveyshaittojen ennaltaehkäisijänä ja normaalin kehityksen tukijana on merkittävä. Tärkeää on pyrkiä tunnistamaan varhain alkaneet psyykkiset häiriöt, koska ne ovat uhka yksilön tulevalle kehitykselle ja lapsuusiän normaali kehitys taas luo pohjan aikuisiän hyvälle mielenterveydelle.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli pitää kuudennen luokan oppilaille opetustapahtuma, jonka avulla pyrimme lisäämään heidän tietoutta liikunnan positiivisista vaikutuksista ja sen merkityksestä hyvinvointiin, sekä pyrkiä motivoimaan koululaisia liikkumaan enemmän. Tavoitteenamme on edistää oppilaiden ja heidän perheidensä terveellisiä elintapoja, motivoida liikuntaan, vaikuttaa asenteisiin ja siten myös parantaa oppilaiden psyykkistä hyvää oloa, sekä kehittää sosiaalisia suhteita. Opinnäytetyössä tarkastelemme myös, miten terveydenhoitaja voi edistää oppilaiden liikunnallisuutta ja näin ehkäistä koululaisten psyykkisiä tai sosiaalisia ongelmia. Tavoitteena oli oman ammattitaidon kehittyminen ja tiedon saaminen tulevaisuuden työskentelyä varten sekä oppia edistämään ja tukemaan oppilaiden liikunnallisuutta sekä psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia.
Yhteistyösopimus on allekirjoitettu Seinäjoella Törnävän alakoulun kanssa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Järjestimme kuudesluokkalaisille 45 minuutin liikuntatapahtuman ja opetustuokion. Kuudennen luokan oppilailta ja opettajilta saadun palautteen perusteella selvisi, että oppilaat ja opettajat pitivät järjestämästämme opetustapahtumasta. Opetustapahtuma oli ollut opettavainen ja hyödyllinen. Lisäksi yli puolet vastaajista kertoi saaneensa uusia vinkkejä liikuntamahdollisuuksista.
Terveydenhoitajan rooli lasten terveyshaittojen ennaltaehkäisijänä ja normaalin kehityksen tukijana on merkittävä. Tärkeää on pyrkiä tunnistamaan varhain alkaneet psyykkiset häiriöt, koska ne ovat uhka yksilön tulevalle kehitykselle ja lapsuusiän normaali kehitys taas luo pohjan aikuisiän hyvälle mielenterveydelle.