Arvokarttatyöskentely ja henkilöbrändi graafisen suunnittelun keskipisteenä : Eduskuntavaalikampanjan visuaalisen ilmeen suunnittelu
Pyysalo, Jesse (2015)
Pyysalo, Jesse
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056128
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Suomen Sosialidemokraattisen Puolueen, vuoden 2015 eduskuntavaaliehdokkaan Otto Mantereen vaalikampanjan visuaalinen ilme. Työn tavoite oli suunnitella visuaalinen ilme joka kuvastaa ehdokkaan arvomaailmaa onnistuneesti. Työn produktiivinen osio koostui eri vaalikampanjan markkinointimateriaalien ja kampanjakäsikirjan suunnittelusta. Kampanjakäsikirja toimi materiaalien esityskeinona opinnäytetyötä, ehdokasta sekä itseäni varten.
Tutkimusosa tehtiin kartoittamalla puolistrukturoidulla materiaalihaastattelulla kohderyhmään kuuluvien henkilöiden mielikuvia vaalikampanjan visuaalisesta ilmeestä. Tutkimustuloksia verrattiin aikaisemmin rakennettuun ehdokkaan arvokarttaan, joka sisälsi tavoitellut mielikuvat ja arvot. Tällä vertauksella voitiin arvioida vaalikampanjan ja ehdokkaan henkilöbrändin visualisoinnin onnistuneisuutta.
Suunnitteluongelmaan, joka oli kansanedustajaehdokkaan vaalikampanjan ja henkilöbrändin visuaalisen ilmeen suunnittelu olemassa olevan arvokartan pohjalta, saatiin työssä vastaus tämän opinnäytetyön ja syventävän projektini ristiviitteellä ja molempien tutkimusosuuksien palautteiden perusteella. Päädyttiin ratkaisuun suunnitella vaalikampanjan visuaalinen ilme yhdistämällä erilaisia visuaalisia vaikutuskeinoja ehdokkaan eri arvoihin, testaamalla niiden toimivuutta kohderyhmän keskuudessa ja jatkokehittämällä visuaalista ilmettä saadun palautteen pohjalta.
Tutkimusosa tehtiin kartoittamalla puolistrukturoidulla materiaalihaastattelulla kohderyhmään kuuluvien henkilöiden mielikuvia vaalikampanjan visuaalisesta ilmeestä. Tutkimustuloksia verrattiin aikaisemmin rakennettuun ehdokkaan arvokarttaan, joka sisälsi tavoitellut mielikuvat ja arvot. Tällä vertauksella voitiin arvioida vaalikampanjan ja ehdokkaan henkilöbrändin visualisoinnin onnistuneisuutta.
Suunnitteluongelmaan, joka oli kansanedustajaehdokkaan vaalikampanjan ja henkilöbrändin visuaalisen ilmeen suunnittelu olemassa olevan arvokartan pohjalta, saatiin työssä vastaus tämän opinnäytetyön ja syventävän projektini ristiviitteellä ja molempien tutkimusosuuksien palautteiden perusteella. Päädyttiin ratkaisuun suunnitella vaalikampanjan visuaalinen ilme yhdistämällä erilaisia visuaalisia vaikutuskeinoja ehdokkaan eri arvoihin, testaamalla niiden toimivuutta kohderyhmän keskuudessa ja jatkokehittämällä visuaalista ilmettä saadun palautteen pohjalta.