Tutortoiminta osana yhteisöllistä opiskeluhuoltoa Turun ammatti-instituutissa
Kangasniemi, Tea (2015)
Kangasniemi, Tea
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056082
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena. Hankkeen lähtökohtana oli tarve kehittää tutortoimintaa Turun ammatti-instituutissa ryhmäyttämisen ja yhteisöllisyyden näkökulmasta käsin. Hanke oli erittäin ajankohtainen, sillä uusi Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki astui voimaan 1. elokuuta 2014 ja laissa korostetaan opiskeluhuollon toteuttamista ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä, koko oppilaitosyhteisöä tukevana yhteisöllisenä opiskeluhuoltona. Tutortoiminnan järjestäminen oppilaitoksissa vastaa tähän velvoitteeseen.
Kehittämistehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa tutorkoulutuksen Toimintaa!-päivä, sen sisältö ja materiaalit. Toisena tehtävänä oli tehdä tutortoimintaan liittyen sähköiset hakemus- ja palautelomakkeet. Kehittämishanke toteutettiin yhteistyössä Turun ammatti-instituutin tutortoiminnasta vastaavan opiskelijatoiminnan koordinaattorin kanssa.
Kehittämishankkeen alussa ideoita kartoitettiin alkukartoituskyselyllä ja ideointipalavereissa. Toimintaa!-päivän sisältöä kehitettiin kehittämispalavereiden, dialogisten keskusteluiden ja kyselyiden avulla yhteistyössä tutortoimintaan osallistuvien toimijoiden ja tutoropiskelijoiden kanssa. Toimijoiden ryhmään kuuluivat Turun ammatti-instituutin tukitiimistä opiskelijatoiminnan koordinaattori ja kuraattorit sekä tukitiimin ulkopuolelta ryhmässä mukana oli oppilaitospappi.
Kehittämishankkeen aikana tuotos laajeni ja lopullisena tuotoksena syntyi Tehkää hyvin! -kansio, jonka toteutin toimeksiantajan pyynnöstä sähköisessä muodossa. Kansion sisällön tavoitteena oli olla sisällöltään kattava, rakenteeltaan selkeästi jaoteltu sekä helposti muokattavissa ja tulostettavissa oleva. Kokosin kansioon sekä Toimintaa!-päivän materiaalit että kaikki tutorkoulutuksessa käytettävät materiaalit.
Saamani palautteen perusteella voin todeta, että kehittämishankkeeni tavoitteet saavutettiin ja tuotos on käyttäjälleen helppokäyttöinen, selkeä ja helposti muokattavissa oleva. Tuotos on siirrettävissä ja mallinnettavissa mihin tahansa oppilaitokseen, jos niin halutaan.
Kehittämistehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa tutorkoulutuksen Toimintaa!-päivä, sen sisältö ja materiaalit. Toisena tehtävänä oli tehdä tutortoimintaan liittyen sähköiset hakemus- ja palautelomakkeet. Kehittämishanke toteutettiin yhteistyössä Turun ammatti-instituutin tutortoiminnasta vastaavan opiskelijatoiminnan koordinaattorin kanssa.
Kehittämishankkeen alussa ideoita kartoitettiin alkukartoituskyselyllä ja ideointipalavereissa. Toimintaa!-päivän sisältöä kehitettiin kehittämispalavereiden, dialogisten keskusteluiden ja kyselyiden avulla yhteistyössä tutortoimintaan osallistuvien toimijoiden ja tutoropiskelijoiden kanssa. Toimijoiden ryhmään kuuluivat Turun ammatti-instituutin tukitiimistä opiskelijatoiminnan koordinaattori ja kuraattorit sekä tukitiimin ulkopuolelta ryhmässä mukana oli oppilaitospappi.
Kehittämishankkeen aikana tuotos laajeni ja lopullisena tuotoksena syntyi Tehkää hyvin! -kansio, jonka toteutin toimeksiantajan pyynnöstä sähköisessä muodossa. Kansion sisällön tavoitteena oli olla sisällöltään kattava, rakenteeltaan selkeästi jaoteltu sekä helposti muokattavissa ja tulostettavissa oleva. Kokosin kansioon sekä Toimintaa!-päivän materiaalit että kaikki tutorkoulutuksessa käytettävät materiaalit.
Saamani palautteen perusteella voin todeta, että kehittämishankkeeni tavoitteet saavutettiin ja tuotos on käyttäjälleen helppokäyttöinen, selkeä ja helposti muokattavissa oleva. Tuotos on siirrettävissä ja mallinnettavissa mihin tahansa oppilaitokseen, jos niin halutaan.