SÄHKÖISEN OMATERVEYSPALVELUN TARJOAMA TUKI OMAHOIDOSSA : Diabetesta sairastavien asiakkaiden kokemuksia
Toikkanen, Niina; Virnes, Sari (2015)
Toikkanen, Niina
Virnes, Sari
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056076
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda esille diabetesasiakkaan kokemus saadusta ohjauksesta ja tuesta sähköisessä omaterveyspalvelussa. Pyrimme tuomaan esille asiakkaan näkökulmasta tehokkaimmat omahoidon tuen keinot ja kehittämiskohteet, joiden avulla voidaan tukea asiakkaan omahoitoon sitoutumista omaterveyspalvelussa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Aineiston keruuna käytettiin teemahaastattelua, jotka tehtiin kolmelle haastateltavalle. Kerätty teemahaastatteluaineisto litteroitiin ja saadut tulokset muodostettiin induktiivisella sisällön analyysillä
Tuloksissa omahoitoon motivoiviksi ja sitouttaviksi tekijöiksi koettiin sairaanhoitajan nopea reagointi asiakkaan tarpeisiin sekä rakentava hoidonarviointi ja palaute. Kuulluksi tuleminen toimii paremmin sähköisen asioinnin avulla kuin suusanallisesti toteutettuna. Sähköinen itseilmaisu tuotti hankaluuksia. Vastuun omasta terveydentilasta nähtiin siirtyvän sähköisen omahoidon myötä yhä enemmän asiakkaalle itselleen. Haastateltavien kehitysideat liittyivät omahoitosuunnitelmaan, johon haluttiin tarkempaa määrittelyä ja ohjeistusta.
Koemme, että omaterveyspalvelu on toimiva ennaltaehkäisevänä ja ylläpitävänä tuenmuotona. Asiakkaan oman terveydentilan konkreettinen hahmottaminen sähköisen asioinnin keinoin luo lisämotivaatioita omahoitoon. Tärkeimpiä asiakkaiden näkökulmia ovat kuulluksi tuleminen, asiakkaan tarpeiden täyttyminen, matala kynnys ottaa yhteyttä hoitajaan sekä mahdollisuus kommunikointiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Aineiston keruuna käytettiin teemahaastattelua, jotka tehtiin kolmelle haastateltavalle. Kerätty teemahaastatteluaineisto litteroitiin ja saadut tulokset muodostettiin induktiivisella sisällön analyysillä
Tuloksissa omahoitoon motivoiviksi ja sitouttaviksi tekijöiksi koettiin sairaanhoitajan nopea reagointi asiakkaan tarpeisiin sekä rakentava hoidonarviointi ja palaute. Kuulluksi tuleminen toimii paremmin sähköisen asioinnin avulla kuin suusanallisesti toteutettuna. Sähköinen itseilmaisu tuotti hankaluuksia. Vastuun omasta terveydentilasta nähtiin siirtyvän sähköisen omahoidon myötä yhä enemmän asiakkaalle itselleen. Haastateltavien kehitysideat liittyivät omahoitosuunnitelmaan, johon haluttiin tarkempaa määrittelyä ja ohjeistusta.
Koemme, että omaterveyspalvelu on toimiva ennaltaehkäisevänä ja ylläpitävänä tuenmuotona. Asiakkaan oman terveydentilan konkreettinen hahmottaminen sähköisen asioinnin keinoin luo lisämotivaatioita omahoitoon. Tärkeimpiä asiakkaiden näkökulmia ovat kuulluksi tuleminen, asiakkaan tarpeiden täyttyminen, matala kynnys ottaa yhteyttä hoitajaan sekä mahdollisuus kommunikointiin.