Osuuskuntayrittäjyys restonomintutkinnon edistäjänä : Osuuskunta Hamara esimiesvalmiuksien oppimisympäristönä
Koutonen, Kaisa (2015)
Koutonen, Kaisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056059
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, mitä opiskelijayrittäjyys on, ja tuotiin esille omakohtaisia ko-kemuksia siitä, kuinka osuuskunta toimii oppimisympäristönä. Opinnäytetyössä tuotiin esille myös, kuinka osuuskuntayrittäjyys tukee esimiesvalmiuksien kehittymistä. Opin-näytetyö kuvaa kuinka, on mahdollista yhdistää perinteisen luokkahuoneopetuksen ja tiimiyrittäjyyden parhaat puolet ja valmistua osuuskuntayrittäjänä ammattitaitoiseksi palvelujen tuottajaksi ja johtajaksi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä empiirisenä tutkimuksena. Opinnäytetyö pohjaa omiin kokemuksiin ja aikaisempiin dokumenttien havainnoimiseen. Lisäksi aineistoa kerättiin ryhmähaastattelulla.
Tuloksista selvisi, että osuuskunta on hyvä keino edistää opiskelijayrittäjyyttä koulutuk-sessa, ja tutkimuksessa tuli esille käytännön esimerkkejä opiskelijayrittäjyyden toteutu-misesta. Tutkimuksessa selvisi myös, että osuuskunnasta on hyötyä esimiesvalmiuksien kehittymisessä ja että osuuskunta on keino saada työkokemusta esimiestyöstä.
Tälle tutkimukselle oli tarvetta, sillä opiskelijayrittäjyydestä ei ole yhtä selkeää määritel-mää eikä aihetta ole tutkittu paljoa. Yrittäjyyteen kannustetaan yleisesti, mutta koke-muksia on tuotu vähän esille. Opiskelijan kokemuksien avulla voidaan tulevaisuuden opiskelumuotoja kehittää yhä paremmiksi niin, että yrittäjyys on luonnollinen osa opiske-lua. Laajemmalle tutkimukselle opiskelijayrittäjien kokemuksien perusteella olisi aihetta, sillä tämä tutkimus ei ole laajasti yleistettävissä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä empiirisenä tutkimuksena. Opinnäytetyö pohjaa omiin kokemuksiin ja aikaisempiin dokumenttien havainnoimiseen. Lisäksi aineistoa kerättiin ryhmähaastattelulla.
Tuloksista selvisi, että osuuskunta on hyvä keino edistää opiskelijayrittäjyyttä koulutuk-sessa, ja tutkimuksessa tuli esille käytännön esimerkkejä opiskelijayrittäjyyden toteutu-misesta. Tutkimuksessa selvisi myös, että osuuskunnasta on hyötyä esimiesvalmiuksien kehittymisessä ja että osuuskunta on keino saada työkokemusta esimiestyöstä.
Tälle tutkimukselle oli tarvetta, sillä opiskelijayrittäjyydestä ei ole yhtä selkeää määritel-mää eikä aihetta ole tutkittu paljoa. Yrittäjyyteen kannustetaan yleisesti, mutta koke-muksia on tuotu vähän esille. Opiskelijan kokemuksien avulla voidaan tulevaisuuden opiskelumuotoja kehittää yhä paremmiksi niin, että yrittäjyys on luonnollinen osa opiske-lua. Laajemmalle tutkimukselle opiskelijayrittäjien kokemuksien perusteella olisi aihetta, sillä tämä tutkimus ei ole laajasti yleistettävissä.