Monikulttuurisen lapsen suomen kielen tukeminen päiväkodin arjessa : TPR-menetelmään pohjautuva materiaalipaketti Halikolon henkilökunnalle
Abdulahad, Dunya; Amirkhani, Jale (2015)
Abdulahad, Dunya
Amirkhani, Jale
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056058
Tiivistelmä
Eri kielitaustaisten lasten määrä on lisääntynyt suomalaisessa varhaiskasvatuksessa nopeasti ja se tuo uudenlaista sisältöä varhaiskasvatuksen toimintaympäristöön. Kielten, kulttuurien ja katsomusten moninaisuus päiväkodissa nähdään rikkautena, mutta sen myötä tarvitaan myös uudenlaisia tukimuotoja ja toimintatapoja päiväkodin arkeen, jotta voitaisiin vastata kaikkien päivähoidossa olevien lasten hyvinvointiin. Suomen kielen oppiminen auttaa eri kielitaustaisia lapsia sopeutumaan yhteiskuntaan ja kulttuuriin sekä edistämään oman identiteetin muotoutumista.
Opinnäytetyömme käsittelee monikulttuuristen lasten suomen kielen kehityksen tukemista päiväkodissa TPR-menetelmän avulla. Kohderyhmänä olivat päiväkoti Halikolon henkilökunnan lisäksi 4-6-vuotiaat eri kielitaustaiset lapset. TPR-menetelmän pohjalta toteutettiin toiminnallisia tuokioita keväällä 2015 Turussa päiväkoti Halikolossa.
Kehittämistehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa suomen kielen kehitystä tukeva ”Toiminnallinen tapa oppia kieltä (TPR-menetelmä)” -materiaalipaketti. Materiaalipaketissa suunniteltujen harjoitusten ja toimintojen punaisena lankana toimi TPR-menetelmä. Opinnäytetyömme on työelämälähtöinen, ja sen tarkoituksena oli vastata selkeään tarpeeseen. Halusimme tarjota varhaiskasvattajille arkea rikastuttavan työkalun, jonka avulla he voivat tukea monikulttuuristen lasten suomen kieltä päiväkodin arjessa.
Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys koostuu monikulttuurisuudesta, varhaiskasvatuksesta, kielen kehityksestä ja toiminnallisesta tavasta oppia kieltä.
Opinnäytetyömme käsittelee monikulttuuristen lasten suomen kielen kehityksen tukemista päiväkodissa TPR-menetelmän avulla. Kohderyhmänä olivat päiväkoti Halikolon henkilökunnan lisäksi 4-6-vuotiaat eri kielitaustaiset lapset. TPR-menetelmän pohjalta toteutettiin toiminnallisia tuokioita keväällä 2015 Turussa päiväkoti Halikolossa.
Kehittämistehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa suomen kielen kehitystä tukeva ”Toiminnallinen tapa oppia kieltä (TPR-menetelmä)” -materiaalipaketti. Materiaalipaketissa suunniteltujen harjoitusten ja toimintojen punaisena lankana toimi TPR-menetelmä. Opinnäytetyömme on työelämälähtöinen, ja sen tarkoituksena oli vastata selkeään tarpeeseen. Halusimme tarjota varhaiskasvattajille arkea rikastuttavan työkalun, jonka avulla he voivat tukea monikulttuuristen lasten suomen kieltä päiväkodin arjessa.
Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys koostuu monikulttuurisuudesta, varhaiskasvatuksesta, kielen kehityksestä ja toiminnallisesta tavasta oppia kieltä.