Noutomyynnin kehittäminen
Latva-Mäenpää, Rami; Rehula, Nico (2015)
Latva-Mäenpää, Rami
Rehula, Nico
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056032
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa kehitysideoita noutomyyntiprosessiin ja varastomyymälän toimivuuden parantamiseen. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena on perehtyä prosessien kehittämiseen ja johtamiseen, toisena tavoitteena on tutkia Ahlsell Oy:n henkilöstön näkemystä noutomyyntiprosessista ja varastomyymälän toimivuuden nykytilasta ja kehittämiskohteista. Kolmantena tavoitteena on kuvata noutomyyntiprosessin ja varastomyymälän nykytila.
Teoriaosuudessa käytiin yleisesti läpi tarkemmin yrityksen eri prosessien vaiheita, ja sitä, mitä niihin liittyy käytännössä. Samassa osuudessa myös avattiin eri termejä liittyen opinnäytetyöhön, kuten esimerkiksi mitä prosessien kehittäminen tarkoittaa käytännössä. Kerrottiin myös prosessien tavoitteiden saavuttamisesta sekä niiden aikatauluttamisesta, ja siitä, miten nämä seikat liittyivät kohdeyritykseen.
Empiriaosuudessa syvennyttiin tarkemmin varsinaiseen opinnäytetyön asiaan, eli Ahlsell Oy:n noutomyynti- sekä varastomyymäläprosesseihin. Tehtävänä oli saada selkeä käsitys yrityksen noutomyynti- sekä varastomyymäläprosessin nykytilasta, analysoida tilannetta, ja löytää jotain parannettavaa tai kehitettävää, joita voitaisiin mahdollisesti ottaa yrityksessä käyttöön opinnäytetyön pohjalta. Tavoitteena on myös antaa ulkopuolisen näkökulma yrityksen nykytilanteesta, ja saada tämänhetkisiltä työntekijöiltä heidän omia mielipiteitään, jotka kerättiin haastattelujen ja sähköpostikyselyjen perusteella.
Lopuksi tarkasteltiin kerättyä informaatiota, kirjoitettua teoriaosuutta, sekä yrityksen nykytilaa. Näiden seikkojen pohjalta laadittiin opinnäytetyöstä yhteenveto, johon liitettiin myös opinnäytetyön tekijöiden omia pohdintoja sekä kehitysehdotuksia tilanteesta. Se, miten yrityksessä otetaan kantaa kirjoitettuihin mielipiteisiin, on heistä itsestään kiinni. Opinnäytetyötä voidaan käyttää myös tulevien työntekijöiden perehdytyksessä yrityksen toimintamalleihin.
Teoriaosuudessa käytiin yleisesti läpi tarkemmin yrityksen eri prosessien vaiheita, ja sitä, mitä niihin liittyy käytännössä. Samassa osuudessa myös avattiin eri termejä liittyen opinnäytetyöhön, kuten esimerkiksi mitä prosessien kehittäminen tarkoittaa käytännössä. Kerrottiin myös prosessien tavoitteiden saavuttamisesta sekä niiden aikatauluttamisesta, ja siitä, miten nämä seikat liittyivät kohdeyritykseen.
Empiriaosuudessa syvennyttiin tarkemmin varsinaiseen opinnäytetyön asiaan, eli Ahlsell Oy:n noutomyynti- sekä varastomyymäläprosesseihin. Tehtävänä oli saada selkeä käsitys yrityksen noutomyynti- sekä varastomyymäläprosessin nykytilasta, analysoida tilannetta, ja löytää jotain parannettavaa tai kehitettävää, joita voitaisiin mahdollisesti ottaa yrityksessä käyttöön opinnäytetyön pohjalta. Tavoitteena on myös antaa ulkopuolisen näkökulma yrityksen nykytilanteesta, ja saada tämänhetkisiltä työntekijöiltä heidän omia mielipiteitään, jotka kerättiin haastattelujen ja sähköpostikyselyjen perusteella.
Lopuksi tarkasteltiin kerättyä informaatiota, kirjoitettua teoriaosuutta, sekä yrityksen nykytilaa. Näiden seikkojen pohjalta laadittiin opinnäytetyöstä yhteenveto, johon liitettiin myös opinnäytetyön tekijöiden omia pohdintoja sekä kehitysehdotuksia tilanteesta. Se, miten yrityksessä otetaan kantaa kirjoitettuihin mielipiteisiin, on heistä itsestään kiinni. Opinnäytetyötä voidaan käyttää myös tulevien työntekijöiden perehdytyksessä yrityksen toimintamalleihin.