Kokkivalmentajien koulutuspäivien kehittäminen - Case Fazer Food Services
Sirainen, Teemu (2015)
Sirainen, Teemu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056012
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Fazer Food Servicen kokkivalmentajien koulutuspäiviä. Kokkivalmentajien koulutuspäivien kehittäminen on tärkeää, koska henkilöstön osaaminen ravintola-alalla on yksi yritysten kilpailueduista. Henkilöstön osaamista voidaan kehittää koulutuspäivien avulla, mutta yritysten on varmistuttava koulutuspäivien onnistumisesta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa kehittämisehdotukset koulutuspäivien parantamiseksi ja pilotoida kehittämisehdotusten mukaisia koulutuspäiviä. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimii Fazer Food Servicen tuotekehitysyksikkö, joka vastaa kokkivalmentajien koulutuspäivien suunnittelusta ja toteuttamisesta.
Teoreettinen viitekehys jaetaan tässä opinnäytetyössä kolmeen osa-alueeseen; esimiestyöhön, kouluttamiseen, sekä henkilöstön osaamiseen ja sen kehittämiseen. Esimiestyötä käsitellään vastuullisen johtamisen, esimiehen ominaisuuksien ja ravintolaesimiehen näkökulmista. Kouluttamisen osalta perehdytään kouluttajan ammattitaitoon, koulutuksen sisältöön ja kouluttajan esiintymistaitoon. Henkilöstön osaamisen merkitystä pohditaan sen hyödyntämisen, kehittämisen ja erityisesti ravintola-alan osaamisen osalta.
Kokkivalmentajien koulutuspäiviä kehitetään palvelumuotoilun menetelmin. Palvelumuotoilun prosessi jaetaan tässä opinnäytetyössä kolmeen vaiheeseen; ymmärrä, kehitä ja toteuta. Ymmärrä –vaiheessa hankitaan asiakasymmärrystä Fazer Food Servicestä, heidän tuotekehi-tysyksiköstään ja kokkivalmentajien koulutuspäivistä. Käytettyjä menetelmiä ovat haastattelu, havainnointi, palvelupolku, ideariihi ja prosessikuvaus. Kehitä –vaiheessa kokkivalmentajien koulutuspäiviä kehitetään hankitun asiakasymmärryksen perusteella tuotettujen kehittä-misehdotusten avulla. Toteuta –vaiheessa pilotoidaan kehitettyjä koulutuspäiviä, koulutetaan kokkivalmentajia ja arvioidaan koulutuspäiviä palautteen, prosessikuvauksen ja SWOT-analyysin avulla.
Tuotetut kehittämisehdotukset parantavat kokkivalmentajien koulutuspäiviä ja helpottavat niiden järjestämistä tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tietoperustan avulla voidaan ymmärtää keskeiset kohdat koulutuspäivien kehittämisessä ja niiden onnistumisessa. Kehittämisehdotuksia voidaan käyttää yhtenä työkaluna, kun halutaan kehittää koulutuspäiviä ja henkilöstön osaamista.
Teoreettinen viitekehys jaetaan tässä opinnäytetyössä kolmeen osa-alueeseen; esimiestyöhön, kouluttamiseen, sekä henkilöstön osaamiseen ja sen kehittämiseen. Esimiestyötä käsitellään vastuullisen johtamisen, esimiehen ominaisuuksien ja ravintolaesimiehen näkökulmista. Kouluttamisen osalta perehdytään kouluttajan ammattitaitoon, koulutuksen sisältöön ja kouluttajan esiintymistaitoon. Henkilöstön osaamisen merkitystä pohditaan sen hyödyntämisen, kehittämisen ja erityisesti ravintola-alan osaamisen osalta.
Kokkivalmentajien koulutuspäiviä kehitetään palvelumuotoilun menetelmin. Palvelumuotoilun prosessi jaetaan tässä opinnäytetyössä kolmeen vaiheeseen; ymmärrä, kehitä ja toteuta. Ymmärrä –vaiheessa hankitaan asiakasymmärrystä Fazer Food Servicestä, heidän tuotekehi-tysyksiköstään ja kokkivalmentajien koulutuspäivistä. Käytettyjä menetelmiä ovat haastattelu, havainnointi, palvelupolku, ideariihi ja prosessikuvaus. Kehitä –vaiheessa kokkivalmentajien koulutuspäiviä kehitetään hankitun asiakasymmärryksen perusteella tuotettujen kehittä-misehdotusten avulla. Toteuta –vaiheessa pilotoidaan kehitettyjä koulutuspäiviä, koulutetaan kokkivalmentajia ja arvioidaan koulutuspäiviä palautteen, prosessikuvauksen ja SWOT-analyysin avulla.
Tuotetut kehittämisehdotukset parantavat kokkivalmentajien koulutuspäiviä ja helpottavat niiden järjestämistä tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tietoperustan avulla voidaan ymmärtää keskeiset kohdat koulutuspäivien kehittämisessä ja niiden onnistumisessa. Kehittämisehdotuksia voidaan käyttää yhtenä työkaluna, kun halutaan kehittää koulutuspäiviä ja henkilöstön osaamista.