Asiakkaiden tyytyväisyys erityisdiakonian palveluihin ja toimintoihin
Valli, Siru (2015)
Valli, Siru
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505055993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505055993
Tiivistelmä
Valli Siru. Asiakkaiden tyytyväisyys erityisdiakonian palveluihin ja toimintoihin. Helsinki, kevät 2015, 85 s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) +diakonian virkakelpoisuus.
Työelämälähtöisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Helsingin seurakuntayhtymän erityisdiakonian asiakastyytyväisyyttä selvittämällä miten palvelut ja toiminnot vastaavat asiakkaiden tarpeisiin ja odotuksiin. Tutkimusaineisto kerättiin lomakehaastatteluilla ja postikyselylomakkeilla syksyllä 2011. Kyselylomakkeet olivat puolistrukturoituja.
Haastattelut toteutettiin erityisdiakoniassa ja niitä saatiin 40. Postikyselyjä lähetettiin 32 ja niistä saatiin takaisin 9. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia, Excel-taulukointia ja SWOT- analyysia. Tutkimustulosten mukaan erityisdiakonian asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä Päivätupa- toimintaan, Diakoniaruokailuun sekä Pullakirkkoon, jotka ovat osa erityisdiakonian toiminnallista yhteyttä. Asiakkaat toivoivat lisää säännöllistä toimintaa ja laajempia aukioloaikoja sekä ulkoisen ja sisäisen viestinnän parantamista. Lisäksi toivottiin enemmän leirejä, retkiä ja saunailtoja sekä työntekijöiden parempaa tavoitettavuutta henkilökohtaista asiointia varten.
Asiasanat: diakonia, asiakkaat, tarpeet, asiakastyytyväisyys
Työelämälähtöisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Helsingin seurakuntayhtymän erityisdiakonian asiakastyytyväisyyttä selvittämällä miten palvelut ja toiminnot vastaavat asiakkaiden tarpeisiin ja odotuksiin. Tutkimusaineisto kerättiin lomakehaastatteluilla ja postikyselylomakkeilla syksyllä 2011. Kyselylomakkeet olivat puolistrukturoituja.
Haastattelut toteutettiin erityisdiakoniassa ja niitä saatiin 40. Postikyselyjä lähetettiin 32 ja niistä saatiin takaisin 9. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia, Excel-taulukointia ja SWOT- analyysia. Tutkimustulosten mukaan erityisdiakonian asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä Päivätupa- toimintaan, Diakoniaruokailuun sekä Pullakirkkoon, jotka ovat osa erityisdiakonian toiminnallista yhteyttä. Asiakkaat toivoivat lisää säännöllistä toimintaa ja laajempia aukioloaikoja sekä ulkoisen ja sisäisen viestinnän parantamista. Lisäksi toivottiin enemmän leirejä, retkiä ja saunailtoja sekä työntekijöiden parempaa tavoitettavuutta henkilökohtaista asiointia varten.
Asiasanat: diakonia, asiakkaat, tarpeet, asiakastyytyväisyys