Sähköautojen latausjärjestelmien vaikutus sähkön laatuun
Patola, Tuomas (2015)
Patola, Tuomas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505055960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505055960
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tutkittiin Metropolia Ammattikorkeakoulun sähköautoprojektin sähköautojen erinäisten latausjärjestelmien ja useamman auton yhtäaikaista vaikutusta sähkön laatuun sähköverkossa. Työn aihe tuli projektin sähköautoihin asennettavien erilaisten latausjärjestelmien ja Minna Pölläsen vuonna 2011 tekemän insinöörityön itse rakennettujen sähköautojen ja sähköautokonversioiden latauksien vaikutuksista sähkön laatuun sähköverkossa herättämistä kysymyksistä.
Pölläsen insinöörityön aikana sähköautojen standardeja ei ollut vielä olemassa, mutta niissä ja myös tekniikassa on edistytty tätä työtä kirjottaessa. Latausjärjestelmien on kuitenkin täytynyt noudattaa aikaisemmin yleisiä sähkön laadun standardeja.
Projektin autoista tässä työssä mitattiin Electric RaceAbout:ia ja kahta Fiat Doblo -sähköautokonversiota, joista toista ladattiin langattomasti ja toista pikalatauksena. Autojen lataukset mitattiin ensiksi yhdessä ja sen jälkeen yksi kerrallaan. Lopuksi mitattiin pikalatauksen ja E-RA:n latauksen käynnistysvirrat.
Mittaustulosten ja simuloinnin perusteella voitiin todeta, että vähäinen määrä sähköautoja latautumassa ei vaadi muuta kuin niiden aiheuttamaan kuormaan varautumisen. Useamman sähköauton ollessa samanaikaisesti latautumassa voi tarvita jo yliaaltojen ja loistehon kompensointia.
Pölläsen insinöörityön aikana sähköautojen standardeja ei ollut vielä olemassa, mutta niissä ja myös tekniikassa on edistytty tätä työtä kirjottaessa. Latausjärjestelmien on kuitenkin täytynyt noudattaa aikaisemmin yleisiä sähkön laadun standardeja.
Projektin autoista tässä työssä mitattiin Electric RaceAbout:ia ja kahta Fiat Doblo -sähköautokonversiota, joista toista ladattiin langattomasti ja toista pikalatauksena. Autojen lataukset mitattiin ensiksi yhdessä ja sen jälkeen yksi kerrallaan. Lopuksi mitattiin pikalatauksen ja E-RA:n latauksen käynnistysvirrat.
Mittaustulosten ja simuloinnin perusteella voitiin todeta, että vähäinen määrä sähköautoja latautumassa ei vaadi muuta kuin niiden aiheuttamaan kuormaan varautumisen. Useamman sähköauton ollessa samanaikaisesti latautumassa voi tarvita jo yliaaltojen ja loistehon kompensointia.