ADSL-kuluttajalaajakaistojen proaktiivinen viankorjaus
Mustonen, Jens (2015)
Mustonen, Jens
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505055945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505055945
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli kehittää käytännön toimintamalli, jolla voitaisiin tutkia tilaajaverkosta huonoja alueita hyödyntämällä jo saatavilla olevaa dataa ja olemassa olevia järjestelmiä. Työn tilaajana toimi TeliaSonera Finland Oyj, joka on yksi Suomen suurimmista teleoperaattoreista. Toimintamallin tuli olla mahdollisimman kattava, jotta sitä voitaisiin hyödyntää mahdollisimman laajalti eri kohteisiin.
Mallin toiminta voitiin jakaa kolmeen osaan: karkeaan tutkintaan jossa valittiin tutkittava alue, syvällisempään tutkintaan valitusta alueesta, ja jatkotoimenpiteiden suunnitteluun ja käyttöönottoon.
Kehitetyllä toimintamallilla saatiin luotettavia tuloksia, jonka pohjalta voitiin tehdä suunnitelmia mahdollisista jatkotoimenpiteistä ja niiden käytöstä. Työssä ideoitiin myös kehitysehdotuksia miten toimintamallia ja proaktiivista toimintaa voisi muulla tavoin viedä eteenpäin esimerkiksi tämän työn pohjalta.
Työn merkitys tilaajalle laajempana katseltuna oli verkon toiminta, jolla on suoranaisia vaikutuksia esimerkiksi asiakastyytyväisyyteen. Toimintamallilla pystyttiin myös esittämään että tilaajan toimesta tähän asti tehdyt tutkimukset eivät olleet tarpeeksi syväluotaavia, ja että tämän kaltaiselle mallille on tarvetta tulevaisuudessa.
Mallin toiminta voitiin jakaa kolmeen osaan: karkeaan tutkintaan jossa valittiin tutkittava alue, syvällisempään tutkintaan valitusta alueesta, ja jatkotoimenpiteiden suunnitteluun ja käyttöönottoon.
Kehitetyllä toimintamallilla saatiin luotettavia tuloksia, jonka pohjalta voitiin tehdä suunnitelmia mahdollisista jatkotoimenpiteistä ja niiden käytöstä. Työssä ideoitiin myös kehitysehdotuksia miten toimintamallia ja proaktiivista toimintaa voisi muulla tavoin viedä eteenpäin esimerkiksi tämän työn pohjalta.
Työn merkitys tilaajalle laajempana katseltuna oli verkon toiminta, jolla on suoranaisia vaikutuksia esimerkiksi asiakastyytyväisyyteen. Toimintamallilla pystyttiin myös esittämään että tilaajan toimesta tähän asti tehdyt tutkimukset eivät olleet tarpeeksi syväluotaavia, ja että tämän kaltaiselle mallille on tarvetta tulevaisuudessa.