Kätilö mukana koko naisen elämänkaaressa : esittelymateriaalin tuottaminen Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymälle
Tapaninen, Viivi (2015)
Tapaninen, Viivi
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045919
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni tavoitteena oli tuottaa esittelymateriaali kätilöntyöstä Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveyhtymälle. Päijät-Hämeessä on havaittavissa kasvavaa työvoimapulaa kätilöistä, johtuen esimerkiksi siitä, että alueella ei ole oppilaitosta joka tarjoaisi kätilökoulutusta. Esittelymateriaalilla haluttiin tavoittaa Päijät-Hämeen yläkoulujen yhdeksäsluokkalaiset ja lukiolaiset, jotka suunnittelevat jatko-opintojaan. Esittelymateriaali julkaistiin Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymän sosiaalisen median kanavilla.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on perehdytty markkinointiviestintään ja etenkin markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin. Markkinointiviestinnän suunnittelemattomuus on yksi yleisimmistä syistä markkinointiviestinnän epäonnistumiselle. Teoreettisessa viitekehyksessä tutustuttiin myös opintojen markkinoimiseen sosiaalisessa mediassa, joka johdattaa lukijan pienimuotoiseen selvitykseen ja esittelymateriaaliin. Teoreettinen viitekehys koostui lähtökohtaisesti uusista kotimaisista ja kansainvälisistä kirjoista ja artikkeleista.
Pienimuotoinen selvitys toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen omaisesti syksyllä 2014. Aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu, joka suoritettiin kahdelle kohderyhmän edustajalle. Selvityksen tarkoituksena oli kerätä taustatietoa ja näyttää suuntaa esittelymateriaalin luomista varten.
Esittelymateriaali toteutettiin Päijät-Hämeen keskussairaalassa keväällä 2015. Esittelymateriaalissa viisi kätilöä kertoo työtehtävistään ja työnsä parhaista puolista noin seitsemän minuutin mittaisella videolla. Esittelymateriaali toteutettiin yhteistyössä Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymän naistentautien poliklinikan, äitiyspoliklinikan, synnytysosaston, synnytysvuodeosaston sekä naistentautien osaston kanssa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on perehdytty markkinointiviestintään ja etenkin markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin. Markkinointiviestinnän suunnittelemattomuus on yksi yleisimmistä syistä markkinointiviestinnän epäonnistumiselle. Teoreettisessa viitekehyksessä tutustuttiin myös opintojen markkinoimiseen sosiaalisessa mediassa, joka johdattaa lukijan pienimuotoiseen selvitykseen ja esittelymateriaaliin. Teoreettinen viitekehys koostui lähtökohtaisesti uusista kotimaisista ja kansainvälisistä kirjoista ja artikkeleista.
Pienimuotoinen selvitys toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen omaisesti syksyllä 2014. Aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu, joka suoritettiin kahdelle kohderyhmän edustajalle. Selvityksen tarkoituksena oli kerätä taustatietoa ja näyttää suuntaa esittelymateriaalin luomista varten.
Esittelymateriaali toteutettiin Päijät-Hämeen keskussairaalassa keväällä 2015. Esittelymateriaalissa viisi kätilöä kertoo työtehtävistään ja työnsä parhaista puolista noin seitsemän minuutin mittaisella videolla. Esittelymateriaali toteutettiin yhteistyössä Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymän naistentautien poliklinikan, äitiyspoliklinikan, synnytysosaston, synnytysvuodeosaston sekä naistentautien osaston kanssa.