Ryhmätyöskentely verkko- ja projektityössä
Nevalainen, Mikko (2015)
Nevalainen, Mikko
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045912
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin projekti- ja ryhmätöitä Karelia-ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa. Tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa keskitytään jatkossa yhä enemmän projektipainotteiseen opiskeluun. Tutkimuksessa selvitettiin projekti- ja ryhmätöiden nykytilaa, sekä sitä miten tietojenkäsittelyn koulutusohjelman projekti- ja ryhmätöitä olisi mahdollista kehittää entisestään.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkittavaa asiaa selvitettiin Google Drive -kyselomakkeella. Tutkimukseen vastasivat 2.–5. vuosikurssien opiskelijat. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös kvalitatiivista tutkimusmenetelmää siten, että opiskelijoilla oli mahdollisuus kertoa myös omin sanoin projekti- ja ryhmätöistä tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa. Tutkimus tehtiin talvella 2014, ja siihen vastasi yhteensä 24 opiskelijaa.
Tutkimuksen tulosten perusteella on mahdollista kehittää projekti- ja ryhmätyöskentelyä. Suurin osa kyselyyn vastanneista pitää ryhmä ja projektityöskentelyä hyvänä opetusmuotona. Lisäksi suurin osa kyselyyn vastanneista opiskelijoista pitää itseään hyvänä ryhmä- ja projektityöskentelijänä. Kehitettävää olisi ryhmän sisäisessä toiminnassa ryhmän jäsenten kesken. Vaikka suurin osa kyselyyn vastanneista opiskelijoista antoi itselleen hyvän arvosanan ryhmätyöskentelijänä, moni opiskelija antoi palautetta siitä, että ryhmä- ja projektitöissä on ollut usein opiskelijoita, jotka eivät panosta ryhmä- tai projektityöhön tarpeeksi. Kyselyn tulosten perusteella kehitettävää on myös projektiryhmän ja projektin toimeksiantajan välillä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkittavaa asiaa selvitettiin Google Drive -kyselomakkeella. Tutkimukseen vastasivat 2.–5. vuosikurssien opiskelijat. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös kvalitatiivista tutkimusmenetelmää siten, että opiskelijoilla oli mahdollisuus kertoa myös omin sanoin projekti- ja ryhmätöistä tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa. Tutkimus tehtiin talvella 2014, ja siihen vastasi yhteensä 24 opiskelijaa.
Tutkimuksen tulosten perusteella on mahdollista kehittää projekti- ja ryhmätyöskentelyä. Suurin osa kyselyyn vastanneista pitää ryhmä ja projektityöskentelyä hyvänä opetusmuotona. Lisäksi suurin osa kyselyyn vastanneista opiskelijoista pitää itseään hyvänä ryhmä- ja projektityöskentelijänä. Kehitettävää olisi ryhmän sisäisessä toiminnassa ryhmän jäsenten kesken. Vaikka suurin osa kyselyyn vastanneista opiskelijoista antoi itselleen hyvän arvosanan ryhmätyöskentelijänä, moni opiskelija antoi palautetta siitä, että ryhmä- ja projektitöissä on ollut usein opiskelijoita, jotka eivät panosta ryhmä- tai projektityöhön tarpeeksi. Kyselyn tulosten perusteella kehitettävää on myös projektiryhmän ja projektin toimeksiantajan välillä.