Hahmo-Haamun Seikkailut - Työkalupakki 5-vuotiaan visuaalisen hahmottamisen tukemiseen varhaiskasvatuksessa
Haverinen, Outi (2015)
Haverinen, Outi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045883
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Haverinen Outi. Hahmo-Haamun Seikkailut – Työkalupakki 5-vuotiaan visuaalisen hahmottamisen tukemiseen varhaiskasvatuksessa. Pieksämäki, kevät 2015, 54 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK)
Joka kolmas ala-asteikäinen lapsi tarvitsee erityistä tukea oppimiseen. Yksi yleisimmistä oppimisvaikeuksien syistä on visuaalisen hahmottamisen vaikeus. Visuaalisen hahmottamisen vaikeuksien kuntoutuminen on tehokkainta alle kouluiässä. Varhaiskasvattajalla on ainutlaatuinen mahdollisuus varhaiseen puuttumiseen ja lapsen kehityksen tukemiseen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää varhaiskasvatuksen arjessa hyödynnettävä työkalupakki, jonka avulla voidaan ja tukea ja havainnoida 5-vuotiaan lapsen visuaalisen hahmottamisen taitoja. Taulumäen päiväkodilla on neljä ryhmää, joista kolmeen kuuluu 5-vuotiaita lapsia. Päiväkodin työntekijät toivoivat ryhmiin yhteistä materiaalia tulevien esikoululaisten kanssa työskentelyyn. Useissa päiväkodin ryhmissä oli ilmennyt visuaalisen hahmottamisen vaikeuksia. Ryhmissä oli tarvetta konkreettiselle materiaalille visuaalisen hahmottamisen havainnoimiseksi ja tukemiseksi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Hahmo-Haamun Seikkailut. Hahmo-Haamun Seikkailut on työkalupakki, joka sisältää 15 erilaista harjoitusta, joiden avulla voidaan tukea ja havainnoida 5-vuotiaan lapsen visuaalisen hahmottamisen taitoja. Materiaalin valmisteluprosessi mukaili tuotekehittelyprosessin vaiheita. Materiaali on kehitetty yhteistyössä toimintaterapeuttien kanssa.
Hahmo-Haamun Seikkailut -materiaalilla oli kolme laatutavoitetta: lapsilähtöisyys, hyödynnettävyys ja ymmärrettävyys. Materiaalia testattiin yhdessä Taulumäen päiväkodin ryhmässä. Saatujen palautteiden sekä arviointini mukaan oppaalle asetetut laatukriteerit toteutuivat.
Asiasanat: varhaiskasvatus, visuaalinen hahmottaminen, tuotekehitys, oppimateriaali
Haverinen Outi. Hahmo-Haamun Seikkailut – Työkalupakki 5-vuotiaan visuaalisen hahmottamisen tukemiseen varhaiskasvatuksessa. Pieksämäki, kevät 2015, 54 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK)
Joka kolmas ala-asteikäinen lapsi tarvitsee erityistä tukea oppimiseen. Yksi yleisimmistä oppimisvaikeuksien syistä on visuaalisen hahmottamisen vaikeus. Visuaalisen hahmottamisen vaikeuksien kuntoutuminen on tehokkainta alle kouluiässä. Varhaiskasvattajalla on ainutlaatuinen mahdollisuus varhaiseen puuttumiseen ja lapsen kehityksen tukemiseen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää varhaiskasvatuksen arjessa hyödynnettävä työkalupakki, jonka avulla voidaan ja tukea ja havainnoida 5-vuotiaan lapsen visuaalisen hahmottamisen taitoja. Taulumäen päiväkodilla on neljä ryhmää, joista kolmeen kuuluu 5-vuotiaita lapsia. Päiväkodin työntekijät toivoivat ryhmiin yhteistä materiaalia tulevien esikoululaisten kanssa työskentelyyn. Useissa päiväkodin ryhmissä oli ilmennyt visuaalisen hahmottamisen vaikeuksia. Ryhmissä oli tarvetta konkreettiselle materiaalille visuaalisen hahmottamisen havainnoimiseksi ja tukemiseksi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Hahmo-Haamun Seikkailut. Hahmo-Haamun Seikkailut on työkalupakki, joka sisältää 15 erilaista harjoitusta, joiden avulla voidaan tukea ja havainnoida 5-vuotiaan lapsen visuaalisen hahmottamisen taitoja. Materiaalin valmisteluprosessi mukaili tuotekehittelyprosessin vaiheita. Materiaali on kehitetty yhteistyössä toimintaterapeuttien kanssa.
Hahmo-Haamun Seikkailut -materiaalilla oli kolme laatutavoitetta: lapsilähtöisyys, hyödynnettävyys ja ymmärrettävyys. Materiaalia testattiin yhdessä Taulumäen päiväkodin ryhmässä. Saatujen palautteiden sekä arviointini mukaan oppaalle asetetut laatukriteerit toteutuivat.
Asiasanat: varhaiskasvatus, visuaalinen hahmottaminen, tuotekehitys, oppimateriaali