Venäläistaustaisten asiakkaiden ohjaaminen äitiys- ja lastenneuvolassa terveydenhoitajien kokemana
Karhu, Sonja; Jurvanen, Annu; Kiljunen, Maija (2015)
Karhu, Sonja
Jurvanen, Annu
Kiljunen, Maija
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045796
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata äitiys- ja lastenneuvolan terveydenhoitajien kokemuksia venäläistaustaisten asiakkaiden ohjauksesta. Tavoitteena oli, että opinnäytetyö olisi hyödynnettävissä kohdattaessa venäläistaustaisia asiakkaita neuvolatyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Haastatteluun osallistui Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin äitiys-ja lastenneuvoloista kuusi terveydenhoitajaa, joiden asiakkaina on venäläistaustaisia asiakkaita. Aineistonkeruu toteutettiin teemahaastatteluna ryhmätilanteena. Teemahaastattelu nauhoitettiin ja tämän jälkeen aineisto litteroitiin sekä analysoitiin induktiivista eli aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Teemahaastattelu toteutettiin tammikuussa 2015 Lappeenrannan keskustan hyvinvointineuvolassa.
Keskeisimmiksi tuloksiksi nousivat ajankäyttöön liittyvät asiat, kielitaito ja kulttuurierot. Myös Venäjän erilainen hoitokulttuuri sekä venäjänkielisten jaettavien materiaalien puute nousivat haasteiksi. Terveydenhoitajat toivat esille ohjaamiseen liittyviä tekijöitä. Tärkeää on totuudenmukaisen tiedon antaminen perusteluineen ja selkeä ohjaus. Terveydenhoitajan henkilökohtaisilla ominaisuuksilla on myös merkitystä, etenkin luottamuksen syntymisessä. Ohjaukseen voivat vaikuttaa myös kasvatukseen liittyvät asiat ja eroava sairaus- ja terveyskäsitys sekä kulttuurierot.
Johtopäätöksinä voidaan pitää sitä, että käynnit vaativat aikaa asioiden läpikäymiseen ja luottamukselliseen asiakassuhteessa täytyy panostaa. Selvää on, että Etelä-Karjalan alueella työskentelevät terveydenhuollon ammattilaiset hyötyisivät myös venäjän kielen osaamisesta.
Jatkotutkimuksena voisi olla mielenkiintoista selvittää ohjaukseen liittyviä asioita myös muiden maahanmuuttajaryhmien kohdalla.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Haastatteluun osallistui Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin äitiys-ja lastenneuvoloista kuusi terveydenhoitajaa, joiden asiakkaina on venäläistaustaisia asiakkaita. Aineistonkeruu toteutettiin teemahaastatteluna ryhmätilanteena. Teemahaastattelu nauhoitettiin ja tämän jälkeen aineisto litteroitiin sekä analysoitiin induktiivista eli aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Teemahaastattelu toteutettiin tammikuussa 2015 Lappeenrannan keskustan hyvinvointineuvolassa.
Keskeisimmiksi tuloksiksi nousivat ajankäyttöön liittyvät asiat, kielitaito ja kulttuurierot. Myös Venäjän erilainen hoitokulttuuri sekä venäjänkielisten jaettavien materiaalien puute nousivat haasteiksi. Terveydenhoitajat toivat esille ohjaamiseen liittyviä tekijöitä. Tärkeää on totuudenmukaisen tiedon antaminen perusteluineen ja selkeä ohjaus. Terveydenhoitajan henkilökohtaisilla ominaisuuksilla on myös merkitystä, etenkin luottamuksen syntymisessä. Ohjaukseen voivat vaikuttaa myös kasvatukseen liittyvät asiat ja eroava sairaus- ja terveyskäsitys sekä kulttuurierot.
Johtopäätöksinä voidaan pitää sitä, että käynnit vaativat aikaa asioiden läpikäymiseen ja luottamukselliseen asiakassuhteessa täytyy panostaa. Selvää on, että Etelä-Karjalan alueella työskentelevät terveydenhuollon ammattilaiset hyötyisivät myös venäjän kielen osaamisesta.
Jatkotutkimuksena voisi olla mielenkiintoista selvittää ohjaukseen liittyviä asioita myös muiden maahanmuuttajaryhmien kohdalla.