Osaamisen johtaminen ja jakaminen : case: Niemen kampuksen osaamisen jakaminen
Riipola, Emma; Luoma, Reija (2015)
Riipola, Emma
Luoma, Reija
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505035739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505035739
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee osaamisen johtamista ja sen jakamista. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja osaamisen jakamiseen Niemen kampuksella toimivalle monialaiselle ja eri organisaatioissa työskentelevälle henkilöstölle. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Lahden Seudun Kehitys Ladec Oy:lle sekä Lahden ammattikorkeakoululle. Lahden ammattikorkeakoulu sekä Ladec Oy tekevät tiivistä yhteistyötä edistäen ammattikorkeakoulun ja yritysten välistä yhteistyötä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu osaamisen osiosta. Osaamisen alakäsitteenä tarkastellaan ensiksi osaamisen määritystä, sitten osaamisen osa-alueita, oppivaa organisaatiota sekä osaamisen johtamista ja jakamista. Empiirisessä osassa tarkastelu painottuu osaamisen jakamiseen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimusaineiston kerääminen tapahtui teemahaastattelujen sekä fokusryhmähaastattelun kautta. Teemahaastattelun pääteemoja olivat yhteistyö, osaamisen jakamisen nykytilanne, osaamisen jakaminen tulevaisuudessa sekä osaamisen johtaminen. Fokusryhmähaastattelussa pääteemana oli osaamisen jakaminen.
Opinnäytetyön empirian ja teorian pohjalta voidaan todeta, että osaamisen jakaminen tulisi olla koko henkilöstön yhteinen tavoite. Henkilöstö kokee osaamisen jakamiselle tarvetta, sillä se koetaan tärkeäksi osaksi organisaatioiden yhteistyön lisäämistä. Niemen kampuksen puitteet oppivana organisaationa eivät ole täysin pätevät. Kampuksella kulttuuriin ja rakenteisiin kaivattiin joustavuutta. Osaamisen jakamiseen löydettiin hyviä keinoja sekä teorian että empirian pohjalta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu osaamisen osiosta. Osaamisen alakäsitteenä tarkastellaan ensiksi osaamisen määritystä, sitten osaamisen osa-alueita, oppivaa organisaatiota sekä osaamisen johtamista ja jakamista. Empiirisessä osassa tarkastelu painottuu osaamisen jakamiseen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimusaineiston kerääminen tapahtui teemahaastattelujen sekä fokusryhmähaastattelun kautta. Teemahaastattelun pääteemoja olivat yhteistyö, osaamisen jakamisen nykytilanne, osaamisen jakaminen tulevaisuudessa sekä osaamisen johtaminen. Fokusryhmähaastattelussa pääteemana oli osaamisen jakaminen.
Opinnäytetyön empirian ja teorian pohjalta voidaan todeta, että osaamisen jakaminen tulisi olla koko henkilöstön yhteinen tavoite. Henkilöstö kokee osaamisen jakamiselle tarvetta, sillä se koetaan tärkeäksi osaksi organisaatioiden yhteistyön lisäämistä. Niemen kampuksen puitteet oppivana organisaationa eivät ole täysin pätevät. Kampuksella kulttuuriin ja rakenteisiin kaivattiin joustavuutta. Osaamisen jakamiseen löydettiin hyviä keinoja sekä teorian että empirian pohjalta.