Yksinkertaisen viisas Voima : Samaistuminen Volkswagen Passat- ja Skoda Fabia -mainoksissa
Kontio, Pieta (2015)
Kontio, Pieta
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505035718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505035718
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena oli analysoida esimerkkimainoksista se, miten ne ve- toavat katsojiinsa sekä mitä keinoja mainoselokuvat käyttävät samaistumisen tuottamiseen.
Tutkimukseni merkitys viestinnän alalle on osoittaa mainonnan vetoamiskeinot erilaisiin kohderyhmiin sekä samaistumisen tuottamisen keinot mainonnassa edellä mainituissa mainoselokuvissa. Näitä huomioita voi mahdollisesti hyödyntää myös muissa mainoksissa.
Opinnäytetyöni teoriaosa sisältää mainonnan analyysityylien teorian ja siihen liittyvät kysymykset, joihin voin analyyseissani pohjata. Teoriaosan rakentami- sessa käytin lähdekirjallisuutta, joka käsittelee käsikirjoittamista, analyyseja ja mainonnan historiaa.
Työni tutkimusosassa analysoin teorian valossa kahden eri mainoksen rakenne- sekä sisällönanalyysit. Analysoitavina olivat Skoda Fabian ja Volkswagen Passatin mainokset.
Rakenteellisesti analysoimani mainokset ovat onnistuneita; Volkswagenin mainoselokuva on tarinallinen ja Skodan mainoselokuva kollaasimainen teos. Kohdeyleisö on otettu huomioon selvemmin Volkswagenin mainoselokuvassa, kun Skodan mainoselokuvassa taas mainostettava tuote on selvemmin esillä. Volkswagenin mainoselokuvaan on panostettu rahallisesti enemmän kuin Skodan mainoselokuvaan.
Tutkimukseni merkitys viestinnän alalle on osoittaa mainonnan vetoamiskeinot erilaisiin kohderyhmiin sekä samaistumisen tuottamisen keinot mainonnassa edellä mainituissa mainoselokuvissa. Näitä huomioita voi mahdollisesti hyödyntää myös muissa mainoksissa.
Opinnäytetyöni teoriaosa sisältää mainonnan analyysityylien teorian ja siihen liittyvät kysymykset, joihin voin analyyseissani pohjata. Teoriaosan rakentami- sessa käytin lähdekirjallisuutta, joka käsittelee käsikirjoittamista, analyyseja ja mainonnan historiaa.
Työni tutkimusosassa analysoin teorian valossa kahden eri mainoksen rakenne- sekä sisällönanalyysit. Analysoitavina olivat Skoda Fabian ja Volkswagen Passatin mainokset.
Rakenteellisesti analysoimani mainokset ovat onnistuneita; Volkswagenin mainoselokuva on tarinallinen ja Skodan mainoselokuva kollaasimainen teos. Kohdeyleisö on otettu huomioon selvemmin Volkswagenin mainoselokuvassa, kun Skodan mainoselokuvassa taas mainostettava tuote on selvemmin esillä. Volkswagenin mainoselokuvaan on panostettu rahallisesti enemmän kuin Skodan mainoselokuvaan.