Äänisuunnittelun periaatteet ja toteutus videopeleissä
Viitaniemi, Vili (2015)
Viitaniemi, Vili
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505035705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505035705
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihepiireinä ovat äänisuunnittelijoiden toiminta pelinkehitystiimeissä, äänisuunnittelun lähestymistavat ja suomalaisen pelistudio RedLynxin kehittämä Trials Frontier-mobiilipeli.
Trials Frontier on RedLynxin suositun Trials-moottoripyöräpelisarjan mobiilipelidebyytti, ja se julkaistiin huhtikuussa 2014 iOS:lle sekä myöhemmin Androidille. Peli on sen jälkeen säilyttänyt suosionsa sovelluskauppojen ajopelilistoilla useissa maissa ja saavutti vuoden 2015 alussa ”Best of 2014” ja ”Editor’s Choice”-meriitit. Peliä on ladattu maailmanlaajuisesti yli 25 miljoonaa kertaa.
Työn ensimmäinen tarkoitus on toimia pelialan työskentelijöille ikkunana äänisuunnittelun maailmaan. Asioita käsitellään niin, että ne ovat jokaisen osaajan ymmärrettävissä. Työ pyrkii vastaamaan kysymyksiin äänisuunnittelun ja kommunikoinnin tärkeydestä, oikeista menettelytavoista, työkaluista, äänien tarkoituksesta ja niiden teosta. Työn loppupuolen projektikuvauksessa osa aiemmin käsitellyistä asioista siirtyy käytännön kontekstiin.
Äänisuunnittelu jää monella yrityksellä edelleen liian vähälle huomiolle. Työn toinen tarkoitus onkin pureutua tähän ongelmatilanteeseen ja parantaa osa-alueen asemaa sekä siihen asennoitumista pelialalla.
Trials Frontier on RedLynxin suositun Trials-moottoripyöräpelisarjan mobiilipelidebyytti, ja se julkaistiin huhtikuussa 2014 iOS:lle sekä myöhemmin Androidille. Peli on sen jälkeen säilyttänyt suosionsa sovelluskauppojen ajopelilistoilla useissa maissa ja saavutti vuoden 2015 alussa ”Best of 2014” ja ”Editor’s Choice”-meriitit. Peliä on ladattu maailmanlaajuisesti yli 25 miljoonaa kertaa.
Työn ensimmäinen tarkoitus on toimia pelialan työskentelijöille ikkunana äänisuunnittelun maailmaan. Asioita käsitellään niin, että ne ovat jokaisen osaajan ymmärrettävissä. Työ pyrkii vastaamaan kysymyksiin äänisuunnittelun ja kommunikoinnin tärkeydestä, oikeista menettelytavoista, työkaluista, äänien tarkoituksesta ja niiden teosta. Työn loppupuolen projektikuvauksessa osa aiemmin käsitellyistä asioista siirtyy käytännön kontekstiin.
Äänisuunnittelu jää monella yrityksellä edelleen liian vähälle huomiolle. Työn toinen tarkoitus onkin pureutua tähän ongelmatilanteeseen ja parantaa osa-alueen asemaa sekä siihen asennoitumista pelialalla.