"Vähän kuin mummolaan veisi"- Väinölän kerhovanhempien näkemyksiä kasvatuskumppanuudesta
Laine, Mervi (2015)
Laine, Mervi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505015654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505015654
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Laine, Mervi. “Vähän kuin mummolaan veisi”- Väinölän kerhovanhempien näkemyksiä kasvatuskumppanuudesta. Pieksämäki, 2014-2015. 52 sivua, 1 liite. Diakonia- ammattikorkeakoulu Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Lapsi – ja perhetyön opinnot, Sosionomi (AMK), lastentarhanopettajan pätevyys.
Opinnäytetyö selvittää Jyväskylän kaupungin Väinölän kerhojen vanhempien käsityksiä kasvatuskumppanuudesta sekä sitä, mitä asioita he pitävät siinä tärkeinä. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää hyviä kerhokäytänteitä ja kuinka kerhotyötä voitaisiin kehittää parempaan suuntaan. Tavoitteena on saada selville, mitkä työntekijän taidot edesauttavat kasvatuskumppanuuden syntymisessä.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Työ on tehty yhteistyössä Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatuspalvelujen kanssa. Tutkimus on rajattu koskemaan Väinölän alueen kerhossa käyvien lasten vanhempia. Tutkimuksen aineisto kerättiin vanhemmilta kyselylomakkeen muodossa. Kysymykset olivat avoimia. Kyselyyn vastasi 26 perhettä 41 perheestä, vastausprosentti oli 63%. Aineiston analysoinnissa käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysia.
Kasvatuskumppanuuden koettiin näkyvän arjen kohtaamisissa, kuten lapsen tuonti- ja hakutilanteissa keskustellen työntekijöiden kanssa. Kasvatuskumppanuuteen liitettiin kiinteästi luottamuksen, kunnioituksen, kuulemisen ja vuoropuhelun elementit. Tulosten perusteella voidaan todeta, että kasvatuskumppanuus työntekijöiden ja vanhempien välillä rakentuu tasavertaisessa ja luottamuksellisessa vuorovaikutuksessa. Vanhemmat luottivat henkilökunnan ammattitaitoon, mikä heijastui lasten tyytyväisyytenä ja odotuksena jo seuraavaa kerhokertaa kohtaan. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että Väinölän alueen kerholaisten vanhemmat ovat tyytyväisiä kerhotoimintaan.
Opinnäytetyö tarjoaa varhaiskasvatushenkilöstölle ja kerhotyöntekijöille tietoutta kasvatuskumppanuudesta sekä ideoita kerhotyön kehittämiseksi.
Avainsanat; kasvatuskumppanuus, ekologinen kasvuteoria, varhaiskasvatus, kvalitatiivinen tutkimus, kerhotoiminta
Laine, Mervi. “Vähän kuin mummolaan veisi”- Väinölän kerhovanhempien näkemyksiä kasvatuskumppanuudesta. Pieksämäki, 2014-2015. 52 sivua, 1 liite. Diakonia- ammattikorkeakoulu Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Lapsi – ja perhetyön opinnot, Sosionomi (AMK), lastentarhanopettajan pätevyys.
Opinnäytetyö selvittää Jyväskylän kaupungin Väinölän kerhojen vanhempien käsityksiä kasvatuskumppanuudesta sekä sitä, mitä asioita he pitävät siinä tärkeinä. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää hyviä kerhokäytänteitä ja kuinka kerhotyötä voitaisiin kehittää parempaan suuntaan. Tavoitteena on saada selville, mitkä työntekijän taidot edesauttavat kasvatuskumppanuuden syntymisessä.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Työ on tehty yhteistyössä Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatuspalvelujen kanssa. Tutkimus on rajattu koskemaan Väinölän alueen kerhossa käyvien lasten vanhempia. Tutkimuksen aineisto kerättiin vanhemmilta kyselylomakkeen muodossa. Kysymykset olivat avoimia. Kyselyyn vastasi 26 perhettä 41 perheestä, vastausprosentti oli 63%. Aineiston analysoinnissa käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysia.
Kasvatuskumppanuuden koettiin näkyvän arjen kohtaamisissa, kuten lapsen tuonti- ja hakutilanteissa keskustellen työntekijöiden kanssa. Kasvatuskumppanuuteen liitettiin kiinteästi luottamuksen, kunnioituksen, kuulemisen ja vuoropuhelun elementit. Tulosten perusteella voidaan todeta, että kasvatuskumppanuus työntekijöiden ja vanhempien välillä rakentuu tasavertaisessa ja luottamuksellisessa vuorovaikutuksessa. Vanhemmat luottivat henkilökunnan ammattitaitoon, mikä heijastui lasten tyytyväisyytenä ja odotuksena jo seuraavaa kerhokertaa kohtaan. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että Väinölän alueen kerholaisten vanhemmat ovat tyytyväisiä kerhotoimintaan.
Opinnäytetyö tarjoaa varhaiskasvatushenkilöstölle ja kerhotyöntekijöille tietoutta kasvatuskumppanuudesta sekä ideoita kerhotyön kehittämiseksi.
Avainsanat; kasvatuskumppanuus, ekologinen kasvuteoria, varhaiskasvatus, kvalitatiivinen tutkimus, kerhotoiminta