Polygoni-mallinnuksen ja digitaalisen veistämisen käyttö pelimallinnuksessa
Hänninen, Jimi (2015)
Hänninen, Jimi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504305645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504305645
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on esittää oma prosessini 3D peli-assettien mallintajana sekä suunnittelijana Frozenbytellä työskennellessäni. Prosessin olen itse kehitellyt opintojen ohella kotona ja olen kehittänyt prosessista toimivan ja nopean. Prosessista on tullut varmempi ja voimakkaampi kehittämällä sitä todellisessa työympäristössä, mutta se perustuu vahvasti omaan alkuperäiseen prosessiini.
Prosessini painottuu paljon Modon sekä Zbrushin vahvuuksiin ja siihen, että ohjelman kaikkien työkalujen ei tarvitse olla käytössä, jotta saadaan kuitenkin hyvin paljon irti itse ohjelmasta. Prosessini perustuu myös hyvin paljon funktionaaliseen ajattelemiseen ja käytännöllisyyteen. Monet ulkonäölliset tekijät peli-asseteissa johtuvat sekä rigaukseen että animointiin liittyvistä rajoitteista. Nämä täytyy ottaa huomioon, minkä takia olenkin alusta pitäen perustanut prosessini toimivuuteen sekä suunnittelussa että itse mallinnuksessa.
Opinnäytetyöni tulee perustumaan peli-assettiin, jonka työstän ja dokumentoin kokonaisuudessaan, jotta prosessi tulisi parhaiten näkyviin. Samalla aion myös kertoa toisenlaisten assettien työstämisestä.
Prosessini painottuu paljon Modon sekä Zbrushin vahvuuksiin ja siihen, että ohjelman kaikkien työkalujen ei tarvitse olla käytössä, jotta saadaan kuitenkin hyvin paljon irti itse ohjelmasta. Prosessini perustuu myös hyvin paljon funktionaaliseen ajattelemiseen ja käytännöllisyyteen. Monet ulkonäölliset tekijät peli-asseteissa johtuvat sekä rigaukseen että animointiin liittyvistä rajoitteista. Nämä täytyy ottaa huomioon, minkä takia olenkin alusta pitäen perustanut prosessini toimivuuteen sekä suunnittelussa että itse mallinnuksessa.
Opinnäytetyöni tulee perustumaan peli-assettiin, jonka työstän ja dokumentoin kokonaisuudessaan, jotta prosessi tulisi parhaiten näkyviin. Samalla aion myös kertoa toisenlaisten assettien työstämisestä.