Ohjeistus tilitoimiston asiakkaille: Tilinpäätöksen lukeminen ja tulkinta
Syrjälä, Janina (2015)
Syrjälä, Janina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504305638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504305638
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä produkti tilitoimiston asiakkaille - ohje tilinpäätöksen lukemisesta ja tulkinnasta. Toimeksiantajayritys koki ohjeistuksen tarpeelliseksi, kun huomasi, että moni asiakkaista ei osannut lukea yrityksensä tilinpäätöstä.
Produktin tavoitteena oli asiakaslähtöisyys ja ymmärrettävyys. Sen tuli selventää asiakkaille, mikä tilinpäätös on, mistä se koostuu, miten sitä tulisi ymmärtää ja kuinka sitä voidaan hyödyntää liiketoiminnan apuna. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan koko toimeksiantajayrityksen asiakkaita, mutta sen tuli olla yleispätevä ohje pienyrityksille toimialaan tai yritys-muotoon katsomatta.
Produktin sisältö perustettiin opinnäytetyön viitekehykselle. Viitekehys rakennettiin laadukkaaksi ja kattavaksi ammattikirjallisuuden sekä oleellisten tilinpäätöstä koskevien lakien avulla. Kirjanpidon perusteoria ja yleisperiaatteet oli esitettävä ensin pohjustamaan tilinpäätöstä koskevaa teoriaosuutta. Viitekehys sisältää tilinpäätöksen yleisperiaatteet, rakenteen ja sisällön sekä käsittelyn eri yhtiömuodoissa. Viitekehyksessä tärkeimpänä painotettiin kuitenkin tilinpäätöksen lukemista ja tulkintaa. Raporttiin lisättiin tietoa myös tilinpäätös- ja verosuunnittelusta.
Produkti toteutettiin kartoittamalla ensin millaisia asioita asiakkaat haluaisivat tietää tai mitä he eivät ymmärrä. Asiakkaille teetettiin ensin alustavia tiedusteluja ohjeistuksen tarpeellisuudesta. Asiakkaat kokivat ohjeistuksen tarpeelliseksi. Produktiin siirrettävä viitekehyksen sisältö selvitettiin tekemällä asiakkaille pienimuotoinen kysely sekä haastattelemalla muutamaa asiakasyritystä.
Kyselyistä ja haastatteluista saatujen tulosten perusteella tuotettiin viitekehys ja sen myötä produktin sisältö. Asiakkaille osa tilinpäätöksen sanastosta oli vierasta ja heillä oli vaikeuksia hahmottaa tilinpäätöksen kokonaisuus. He halusivat tietää, miten tilinpäätöksestä saadusta tiedosta voisi hyötyä liiketoiminnassa. Asiakkaat olivat lisäksi kiinnostuneita tilinpäätös- ja verosuunnittelusta.
Produkti lähetettiin asiakkaille sähköpostitse tilinpäätösten 2014 jakamisen aikaan. Ohjeistus oli asiakkaiden mielestä hyödyllinen ja ymmärrettävä. Toimialaan tai yritysmuotoon rajattu ohjeistus olisi kuitenkin ollut heille vielä hyödyllisempi. Myös toimeksiantaja oli tyytyväinen tuotokseen.
Produktin tavoitteena oli asiakaslähtöisyys ja ymmärrettävyys. Sen tuli selventää asiakkaille, mikä tilinpäätös on, mistä se koostuu, miten sitä tulisi ymmärtää ja kuinka sitä voidaan hyödyntää liiketoiminnan apuna. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan koko toimeksiantajayrityksen asiakkaita, mutta sen tuli olla yleispätevä ohje pienyrityksille toimialaan tai yritys-muotoon katsomatta.
Produktin sisältö perustettiin opinnäytetyön viitekehykselle. Viitekehys rakennettiin laadukkaaksi ja kattavaksi ammattikirjallisuuden sekä oleellisten tilinpäätöstä koskevien lakien avulla. Kirjanpidon perusteoria ja yleisperiaatteet oli esitettävä ensin pohjustamaan tilinpäätöstä koskevaa teoriaosuutta. Viitekehys sisältää tilinpäätöksen yleisperiaatteet, rakenteen ja sisällön sekä käsittelyn eri yhtiömuodoissa. Viitekehyksessä tärkeimpänä painotettiin kuitenkin tilinpäätöksen lukemista ja tulkintaa. Raporttiin lisättiin tietoa myös tilinpäätös- ja verosuunnittelusta.
Produkti toteutettiin kartoittamalla ensin millaisia asioita asiakkaat haluaisivat tietää tai mitä he eivät ymmärrä. Asiakkaille teetettiin ensin alustavia tiedusteluja ohjeistuksen tarpeellisuudesta. Asiakkaat kokivat ohjeistuksen tarpeelliseksi. Produktiin siirrettävä viitekehyksen sisältö selvitettiin tekemällä asiakkaille pienimuotoinen kysely sekä haastattelemalla muutamaa asiakasyritystä.
Kyselyistä ja haastatteluista saatujen tulosten perusteella tuotettiin viitekehys ja sen myötä produktin sisältö. Asiakkaille osa tilinpäätöksen sanastosta oli vierasta ja heillä oli vaikeuksia hahmottaa tilinpäätöksen kokonaisuus. He halusivat tietää, miten tilinpäätöksestä saadusta tiedosta voisi hyötyä liiketoiminnassa. Asiakkaat olivat lisäksi kiinnostuneita tilinpäätös- ja verosuunnittelusta.
Produkti lähetettiin asiakkaille sähköpostitse tilinpäätösten 2014 jakamisen aikaan. Ohjeistus oli asiakkaiden mielestä hyödyllinen ja ymmärrettävä. Toimialaan tai yritysmuotoon rajattu ohjeistus olisi kuitenkin ollut heille vielä hyödyllisempi. Myös toimeksiantaja oli tyytyväinen tuotokseen.