Tulkkausprosessin kehittyminen vaatii harjoitusta : Hyödyllisiä tulkkauksen prosessimalleja ja laadukasta harjoitusmateriaalia Viittomakielen ja tulkkauksen koulutukseen
Kaukovalta, Inka; Laitio, Jenna (2015)
Kaukovalta, Inka
Laitio, Jenna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295465
Tiivistelmä
Kaukovalta, Inka & Laitio, Jenna. Tulkkausprosessin kehittyminen vaatii harjoitusta – Hyödyllisiä tulkkauksen prosessimalleja ja laadukasta harjoitusmateriaalia Viittomakielen ja tulkkauksen koulutukseen. Kevät 2015, 55 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus, tulkki (AMK).
Viittomakielen tulkkauksen prosessimalleja ja tulkkausprosessia käsitellään tulkkikoulutuksessa vähäisesti. Opinnäytetyössä pohdittiin tulkkauksen prosessimallien soveltamista tulkkikoulutuksen käyttöön ja tulkkauksen harjoitteluun. Opinnäytetyössä koottiin yhteen viittomakielen tulkkauksen opinnot opintojen etenemisjärjestyksessä tulkkikoulutuksessa ja pohdittiin tulkkausprosessin kehittymistä opinnoissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota Diakonia-ammattikorkeakoulun Viittomakielen ja tulkkauksen koulutuksen käyttöön soveltuvia tulkkauksen prosessimalleja ja tuottaa tulkkauksen alkuvaiheen opintoihin laadukasta ja opetussuunnitelman sisältöihin soveltuvaa tulkkausharjoitusmateriaalia.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa käsiteltiin viittomakielen tulkkausharjoitusmateriaaleja Diakonia-ammattikorkeakoulussa. Taustatietojen pohjalta kehitettiin ja toteutettiin uusi tulkkausharjoitusvideo, tehtävänanto ja palautteenantolomake sekä esimerkkitulkkausvideo. Harjoitusvideo on näytelty terveydenhuollon asioimistulkkaustilanne, jolla opiskelija voi harjoitella simultaanista dialogitulkkausta. Tulkkausharjoitusvideo on aidon tuntuinen tulkkaustilanne. Tulkkausharjoituksen tehtävänanto ja palautteenantolomake tuotettiin harjoitusvideon sisältöjä mukaillen. Esimerkkitulkkausvideon tarkoituksena on tukea opiskelijan oppimisprosessia.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus, tulkki (AMK).
Viittomakielen tulkkauksen prosessimalleja ja tulkkausprosessia käsitellään tulkkikoulutuksessa vähäisesti. Opinnäytetyössä pohdittiin tulkkauksen prosessimallien soveltamista tulkkikoulutuksen käyttöön ja tulkkauksen harjoitteluun. Opinnäytetyössä koottiin yhteen viittomakielen tulkkauksen opinnot opintojen etenemisjärjestyksessä tulkkikoulutuksessa ja pohdittiin tulkkausprosessin kehittymistä opinnoissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota Diakonia-ammattikorkeakoulun Viittomakielen ja tulkkauksen koulutuksen käyttöön soveltuvia tulkkauksen prosessimalleja ja tuottaa tulkkauksen alkuvaiheen opintoihin laadukasta ja opetussuunnitelman sisältöihin soveltuvaa tulkkausharjoitusmateriaalia.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa käsiteltiin viittomakielen tulkkausharjoitusmateriaaleja Diakonia-ammattikorkeakoulussa. Taustatietojen pohjalta kehitettiin ja toteutettiin uusi tulkkausharjoitusvideo, tehtävänanto ja palautteenantolomake sekä esimerkkitulkkausvideo. Harjoitusvideo on näytelty terveydenhuollon asioimistulkkaustilanne, jolla opiskelija voi harjoitella simultaanista dialogitulkkausta. Tulkkausharjoitusvideo on aidon tuntuinen tulkkaustilanne. Tulkkausharjoituksen tehtävänanto ja palautteenantolomake tuotettiin harjoitusvideon sisältöjä mukaillen. Esimerkkitulkkausvideon tarkoituksena on tukea opiskelijan oppimisprosessia.