Asiakastyytyväisyystutkimus: S-market, Taipalsaari
Haapalainen, Annika (2015)
Haapalainen, Annika
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295435
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa asiakastyytyväisyystutkimus Taipalsaaren S-marketille. Tavoitteena oli erityisesti selvittää, kuinka tyytyväisiä kaupan asiakkaat olivat olleet asiakaspalveluun, tuotevalikoimaan ja myymäläympäristöön. Opinnäytetyön teoriassa syvennytään asiakastyytyväisyyteen ja siihen vaikuttaviin tekijöihin sekä tarkastellaan asiakkaan odotusten merkitystä asiakastyytyväisyyden kannalta.
Asiakastyytyväisyystutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin Taipalsaaren S-marketilla helmikuussa 2015. Tutkimusaineisto hankittiin kyselylomakkeella, jonka asiakkaat täyttivät kaupassa asiointinsa yhteydessä. Kyselyyn osallistui yhteensä 56 vastaajaa. Opinnäytetyön teoriaan syvennyttiin asiakastyytyväisyyttä koskevan kirjallisuuden avulla. Myös kvantitatiivisesta tutkimuksesta hankittiin tietoa erityisesti aiheen kirjallisuudesta.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että asiakkaat olivat olleet tyytyväisiä Taipalsaaren S-markettiin. Erinomaisia ja hyviä arvosanoja tutkimuksessa annettiin paljon. Erityisen tyytyväisiä asiakkaat olivat Taipalsaaren S-marketin myymälään ja sen aukioloaikoihin. Myös henkilökunnan ystävällisyys ja avuliaisuus saivat hyvät arvosanat. Tuotevalikoiman osalta tarjoustuotteet olivat olleet asiakkaista houkuttelevia. Kehityskohteiksi tutkimuksessa nousivat tuotteiden hintataso ja henkilökunnan tavoitettavuus.
Asiakastyytyväisyystutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin Taipalsaaren S-marketilla helmikuussa 2015. Tutkimusaineisto hankittiin kyselylomakkeella, jonka asiakkaat täyttivät kaupassa asiointinsa yhteydessä. Kyselyyn osallistui yhteensä 56 vastaajaa. Opinnäytetyön teoriaan syvennyttiin asiakastyytyväisyyttä koskevan kirjallisuuden avulla. Myös kvantitatiivisesta tutkimuksesta hankittiin tietoa erityisesti aiheen kirjallisuudesta.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että asiakkaat olivat olleet tyytyväisiä Taipalsaaren S-markettiin. Erinomaisia ja hyviä arvosanoja tutkimuksessa annettiin paljon. Erityisen tyytyväisiä asiakkaat olivat Taipalsaaren S-marketin myymälään ja sen aukioloaikoihin. Myös henkilökunnan ystävällisyys ja avuliaisuus saivat hyvät arvosanat. Tuotevalikoiman osalta tarjoustuotteet olivat olleet asiakkaista houkuttelevia. Kehityskohteiksi tutkimuksessa nousivat tuotteiden hintataso ja henkilökunnan tavoitettavuus.