Ulosoton puhelunvälityksen ja puhelinpalvelun keskittäminen : kokemuksia ulosoton rakenneuudistuksesta
Lång, Piia (2015)
Lång, Piia
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295421
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toimeksianto Valtakunnanvoudinvirastosta. Se käsittelee ulosoton puhelinpalvelun rakenneuudistuksen myötä käynnistynyttä pilottihanketta, jossa suurin osa ulosoton puheluista keskitettiin Helsingin ulosottovirastoon. Työn tarkoituksena oli kerätä ulosottoviranomaisilta kokemuksia ja kehitysideoita 1.1.2014 käynnistyneestä uudistuksesta. Työssä piti pohtia myös asianmukaisuuden ja avoimuuden periaatteiden, sekä Suomen perustuslain mukaista oikeusturvan toteutumista uudistuksessa.
Keskittämiseen liittyviä kokemuksia kerättiin Helsingin ulosottovirastossa, jossa käytiin haastattelemassa viraston henkilökuntaa ja tutustuttiin vaihteen toimintaan. Haastattelujen aikana pohdittiin, millaista on hyvä asiakaspalvelu vaihteessa. Vaihteen toimintaan tutustuminen toi hyvin esille työn monipuolisuuden ja osaamisen tason.
Ulosottovirastoja lähestyttiin kyselyllä Valtakunnanvoudinviraston avustuksella tavoitteena kerätä mahdollisimman paljon palautetta pilottihankkeesta. Vastauksista kävi ilmi, että vaihde on toiminut pääasiassa hyvin. Kyselyn ja haastattelujen pohjalta voidaan todeta, että keskitetty puhelinpalvelu on osaavissa käsissä.
Opinnäytetyön tarkoitus kokemusten keräämisessä täyttyi, joten Valtakunnanvoudinvirasto voi hyödyntää työtä pilottihankkeen raportoinnissa.
Keskittämiseen liittyviä kokemuksia kerättiin Helsingin ulosottovirastossa, jossa käytiin haastattelemassa viraston henkilökuntaa ja tutustuttiin vaihteen toimintaan. Haastattelujen aikana pohdittiin, millaista on hyvä asiakaspalvelu vaihteessa. Vaihteen toimintaan tutustuminen toi hyvin esille työn monipuolisuuden ja osaamisen tason.
Ulosottovirastoja lähestyttiin kyselyllä Valtakunnanvoudinviraston avustuksella tavoitteena kerätä mahdollisimman paljon palautetta pilottihankkeesta. Vastauksista kävi ilmi, että vaihde on toiminut pääasiassa hyvin. Kyselyn ja haastattelujen pohjalta voidaan todeta, että keskitetty puhelinpalvelu on osaavissa käsissä.
Opinnäytetyön tarkoitus kokemusten keräämisessä täyttyi, joten Valtakunnanvoudinvirasto voi hyödyntää työtä pilottihankkeen raportoinnissa.