Sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa : case: Loop
Niemi, Hilla; Rajakallio, Jenni (2015)
Niemi, Hilla
Rajakallio, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295402
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tuotettu Nelonen Median radiokanava Loopin pyynnöstä. Työn tavoitteena on luoda sosiaalisen median hyödyntämis- sekä kehittämisehdotuksia. Työ sisältää benchmarkingin, kohderyhmän haastattelutulokset ja niiden perusteella työstetyt kehitysehdotukset sekä ideat markkinointiin sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyö aloitettiin perehtymällä Loopin nykyiseen markkinointitilanteeseen sosiaalisessa mediassa. Lisäksi tutustuttiin sosiaalisen median suosittuihin ilmiöihin ja kampanjoihin. Tämän jälkeen panostettiin aiheeseen liittyvään tietoperustaan, joka sisälsi tietoa kohderyhmän määrittelystä verkon ehdoilla, markkinoinnista, brändäyksestä ja verkkokirjoittamisesta sosiaalisessa mediassa sekä tutkimushaastatteluista. Seuraavaksi toteutettiin opinnäytetyön haastatteluvaihe, joka käsitti kuusi haastattelutilannetta, joihin jokaiseen osallistui 5-6 henkilöä. Lopuksi analysoitiin vastaustulokset ja työstettiin kehitysehdotuksia sekä ideoita niiden pohjalta.
Työn tuloksista selviää Loopin kohderyhmään kuuluvien käyttäytyminen ja mieltymykset sosiaalisessa mediassa. Tutkimustulosten ja tietoperustan pohjalta työstettiin kehitysehdotuksia radiokanavan sosiaalisen median markkinointiin.
Johtopäätöksenä todettiin, että on kannattavaa hyödyntää ilmaista markkinointia sosiaalisessa mediassa. Tämä työ osoittaa, että mieleenpainuvien markkinointitempausten järjestäminen on mahdollista ja kannattavaa. On kuitenkin huomioitava tarkkaan kohderyhmän mieltymykset ja perustettava markkinointi niihin. Yhtenä suurimmista tekijöistä on vuorovaikutteisuus toimijan ja kohderyhmän välillä.
Opinnäytetyö toteutettiin syyskuun 2014 ja maaliskuun 2015 välisenä aikana.
Opinnäytetyö aloitettiin perehtymällä Loopin nykyiseen markkinointitilanteeseen sosiaalisessa mediassa. Lisäksi tutustuttiin sosiaalisen median suosittuihin ilmiöihin ja kampanjoihin. Tämän jälkeen panostettiin aiheeseen liittyvään tietoperustaan, joka sisälsi tietoa kohderyhmän määrittelystä verkon ehdoilla, markkinoinnista, brändäyksestä ja verkkokirjoittamisesta sosiaalisessa mediassa sekä tutkimushaastatteluista. Seuraavaksi toteutettiin opinnäytetyön haastatteluvaihe, joka käsitti kuusi haastattelutilannetta, joihin jokaiseen osallistui 5-6 henkilöä. Lopuksi analysoitiin vastaustulokset ja työstettiin kehitysehdotuksia sekä ideoita niiden pohjalta.
Työn tuloksista selviää Loopin kohderyhmään kuuluvien käyttäytyminen ja mieltymykset sosiaalisessa mediassa. Tutkimustulosten ja tietoperustan pohjalta työstettiin kehitysehdotuksia radiokanavan sosiaalisen median markkinointiin.
Johtopäätöksenä todettiin, että on kannattavaa hyödyntää ilmaista markkinointia sosiaalisessa mediassa. Tämä työ osoittaa, että mieleenpainuvien markkinointitempausten järjestäminen on mahdollista ja kannattavaa. On kuitenkin huomioitava tarkkaan kohderyhmän mieltymykset ja perustettava markkinointi niihin. Yhtenä suurimmista tekijöistä on vuorovaikutteisuus toimijan ja kohderyhmän välillä.
Opinnäytetyö toteutettiin syyskuun 2014 ja maaliskuun 2015 välisenä aikana.