Kilpailuttaminen puhtaanapitoalalla
Lattu, Maaria (2015)
Lattu, Maaria
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504285357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504285357
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, minkälaista kilpailuttaminen on tänä päivänä puhtauspalvelualalla, ja minkälaista vaikutuksia sillä on eri osa-alueisiin. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka laaja vaikutus kilpailuttamisella on puhtauspalvelualaan, sen työntekijöihin sekä puhtauspalvelualan asiakkaisiin. Tietoa kerättiin kyselylomakkeella sekä teemahaastattelujen avulla. Haastatteluja kerättiin kuudeltatoista puhtaanapitoalalla eri työtehtävissä työskenteleviltä henkilöiltä. Suurin osa haastatteluista nauhoitettiin.
Siivouspalvelun asiakas lähtee kilpailuttamaan siivouspalvelua useimmiten joko rahan, siivouksen laadun tai sopimuskauden loppumisen vuoksi. Yksityisellä sektorilla suurin syy kilpailuttamiseen on raha, eli taloudellisten säästöjen hakeminen, kun taas julkisella sektorilla kilpailuttaminen tapahtuu hankintalain määräämissä puitteissa aina jokaisen sopimuskauden loppuessa. Kilpailuttaminen vaikuttaa puhtaanapitoalalla lähes kaikkeen, koska se tuo mukanaan aikarajoitteet, joiden puitteissa siivoustyö suoritettaan. Kilpailuttamisen voittaa sekä julkisella että yksityisellä sektorilla usein se siivousliike, joka teki halvimman tarjouksen. Hintakilpailu on alalla erittäin tiukkaa. Jos siivouspalvelu on myyty matalalla hinnalla, siivouspalvelun on tehtävä enemmän töitä lyhemmässä ajassa jotta sopimus olisi kannattava. Kireä työtahti saattaa aiheuttaa huonoa siivouslaatua, jos työntekijällä ei ole riittävästi aikaa suorittaa työtään hyvin. Jatkuva kiire vaikuttaa myös työmotivaatioon ja työssä jaksamiseen. Siivouksen hyvällä tai huonolla laadulla on positiivisia tai negatiivisia vaikutuksia sekä siivottavien tilojen pintamateriaaleihin että siivottavien tilojen käyttäjiin. Kilpailuttaminen on siivousliikkeille sekä haaste että mahdollisuus. Kilpailutuksessa hävinnyt yritys kohtaa haasteita työntekijöiden uudelleensijoittamisessa tai mahdollisissa irtisanomissa, ja kilpailutuksen voittanut siivousliike saa uuden tuottoa tuovan työkohteen sekä kykenee palkkaamaan lisää työntekijöitä.
Puhtauspalvelualan kilpailuttamisessa on tultu lähelle pistettä, jossa siivoustyö on kannattavaa vain, jos siivoukseen käytetään pienin mahdollinen määrä aikaa. Kiireinen työ vähentää koko puhtaanapitoalan kiinnostavuutta sekä voi huonontaa siivouksen laatua. Sekä puhtauspalvelualan että sen asiakkaiden on löydettävä raja, jota halvemmalla siivouspalvelua ei voi myydä, mutta joka silti on kannattava sekä asiakkaalle että siivousliikkeille.
Siivouspalvelun asiakas lähtee kilpailuttamaan siivouspalvelua useimmiten joko rahan, siivouksen laadun tai sopimuskauden loppumisen vuoksi. Yksityisellä sektorilla suurin syy kilpailuttamiseen on raha, eli taloudellisten säästöjen hakeminen, kun taas julkisella sektorilla kilpailuttaminen tapahtuu hankintalain määräämissä puitteissa aina jokaisen sopimuskauden loppuessa. Kilpailuttaminen vaikuttaa puhtaanapitoalalla lähes kaikkeen, koska se tuo mukanaan aikarajoitteet, joiden puitteissa siivoustyö suoritettaan. Kilpailuttamisen voittaa sekä julkisella että yksityisellä sektorilla usein se siivousliike, joka teki halvimman tarjouksen. Hintakilpailu on alalla erittäin tiukkaa. Jos siivouspalvelu on myyty matalalla hinnalla, siivouspalvelun on tehtävä enemmän töitä lyhemmässä ajassa jotta sopimus olisi kannattava. Kireä työtahti saattaa aiheuttaa huonoa siivouslaatua, jos työntekijällä ei ole riittävästi aikaa suorittaa työtään hyvin. Jatkuva kiire vaikuttaa myös työmotivaatioon ja työssä jaksamiseen. Siivouksen hyvällä tai huonolla laadulla on positiivisia tai negatiivisia vaikutuksia sekä siivottavien tilojen pintamateriaaleihin että siivottavien tilojen käyttäjiin. Kilpailuttaminen on siivousliikkeille sekä haaste että mahdollisuus. Kilpailutuksessa hävinnyt yritys kohtaa haasteita työntekijöiden uudelleensijoittamisessa tai mahdollisissa irtisanomissa, ja kilpailutuksen voittanut siivousliike saa uuden tuottoa tuovan työkohteen sekä kykenee palkkaamaan lisää työntekijöitä.
Puhtauspalvelualan kilpailuttamisessa on tultu lähelle pistettä, jossa siivoustyö on kannattavaa vain, jos siivoukseen käytetään pienin mahdollinen määrä aikaa. Kiireinen työ vähentää koko puhtaanapitoalan kiinnostavuutta sekä voi huonontaa siivouksen laatua. Sekä puhtauspalvelualan että sen asiakkaiden on löydettävä raja, jota halvemmalla siivouspalvelua ei voi myydä, mutta joka silti on kannattava sekä asiakkaalle että siivousliikkeille.