Tapahtumakonsepti henkilöbrändin tunnettuuden vahvistajana : case Mariela Sarkima
Saunamäki, Elina (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504285275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504285275
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä suunnitellaan tapahtumakonsepti, jonka tarkoituksena on lisätä toimeksiantajan henkilöbrändin tunnettuutta. Toimeksiantajana toimii helsinkiläinen kauneusalan ammattilainen Mariela Sarkima. Valmiiseen konseptiin tukeutuen toimeksiantaja pystyy järjestämään elämyksellisen tapahtumakiertueen.
Opinnäytetyössä tutustutaan aluksi toimeksiantajaan sekä kauneusalan nykyhetkeen henkilöbrändäyksen näkökulmasta. Tämän jälkeen tarkastellaan monipuolisesti brändäyksen sekä henkilöbrändäyksen käsitteitä ja ominaispiirteitä. Tarpeellista tutkimustietoa varten toteutettiin kyselytutkimus Mariela Sarkiman henkilöbrändin tunnettuuden nykyisestä tasosta. Työssä avataan kyselyn suunnittelun ja toteutuksen vaiheita sekä saadut tulokset Sarkiman tunnettuudesta. Tutkimustietoihin perustuen suunnitellaan miten toimeksiantajan henkilöbrändiä pystyy vahvistamaan sekä tunnettuutta nostamaan.
Opinnäytetyössä tarkastellaan konseptoinnin hyötyjä ja mahdollisuuksia, jonka jälkeen siirrytään työn toiminnalliseen osuuteen. Työtä varte valitaan kaksi erilaista konseptointimenetelmää, joiden avulla suunnitellaan tapahtuman rakenne ja toimintaidea. Opinnäytetyössä tutustutaan myös elämyksellisyyden teoriaan ja luodaan tapahtumakonseptin ohjelma tukemaan elämyksellisyyttä. Tapahtuman järjestämiseen vaadittavat resurssit käsitellään omana osionaan, jossa kootaan yhteen toimenpiteet, jotka vaaditaan onnistuneen tapahtuman järjestämiseen. Lopuksi käydään läpi tapahtuman markkinointi ja visuaalinen ilme.
Työn lopussa pohditaan tapahtumakonseptin onnistumista ja käydään läpi mahdollisia ongelmatilanteita joita konseptin toteutusvaiheessa saattaa tulla vastaan. Lopputuloksena toimeksiantaja saa kokonaisvaltaisesti mietityn ja teoriatietoon pohjautuvan tapahtumakonseptoinnin paketin. Sen avulla toimeksiantaja pystyy kehittämään henkilöbrändinsä tunnettuutta ja luomaan elämyksellisiä tapahtumia.
Opinnäytetyössä tutustutaan aluksi toimeksiantajaan sekä kauneusalan nykyhetkeen henkilöbrändäyksen näkökulmasta. Tämän jälkeen tarkastellaan monipuolisesti brändäyksen sekä henkilöbrändäyksen käsitteitä ja ominaispiirteitä. Tarpeellista tutkimustietoa varten toteutettiin kyselytutkimus Mariela Sarkiman henkilöbrändin tunnettuuden nykyisestä tasosta. Työssä avataan kyselyn suunnittelun ja toteutuksen vaiheita sekä saadut tulokset Sarkiman tunnettuudesta. Tutkimustietoihin perustuen suunnitellaan miten toimeksiantajan henkilöbrändiä pystyy vahvistamaan sekä tunnettuutta nostamaan.
Opinnäytetyössä tarkastellaan konseptoinnin hyötyjä ja mahdollisuuksia, jonka jälkeen siirrytään työn toiminnalliseen osuuteen. Työtä varte valitaan kaksi erilaista konseptointimenetelmää, joiden avulla suunnitellaan tapahtuman rakenne ja toimintaidea. Opinnäytetyössä tutustutaan myös elämyksellisyyden teoriaan ja luodaan tapahtumakonseptin ohjelma tukemaan elämyksellisyyttä. Tapahtuman järjestämiseen vaadittavat resurssit käsitellään omana osionaan, jossa kootaan yhteen toimenpiteet, jotka vaaditaan onnistuneen tapahtuman järjestämiseen. Lopuksi käydään läpi tapahtuman markkinointi ja visuaalinen ilme.
Työn lopussa pohditaan tapahtumakonseptin onnistumista ja käydään läpi mahdollisia ongelmatilanteita joita konseptin toteutusvaiheessa saattaa tulla vastaan. Lopputuloksena toimeksiantaja saa kokonaisvaltaisesti mietityn ja teoriatietoon pohjautuvan tapahtumakonseptoinnin paketin. Sen avulla toimeksiantaja pystyy kehittämään henkilöbrändinsä tunnettuutta ja luomaan elämyksellisiä tapahtumia.